5 apr. 2010

Våren...

Hemma hos oss var det vårtecken igår. Idag är det återigen vitt på marken och det fortsätter att snöa... Tråkigt men sant. Hönorna var ute på äventyr och letade efter något gott. Ibland lägger jag lite havregryn på marken som de förtjust pickar på. Kan nog tänkas att de undrar var godiset är.

Marantuppen väntar inte på godis utan letar själv. De var helt till sig på bar mark när de kunde krafsa runt och leta efter både mask och insekter. Det fina med tuppar är att de letar och när de hittar något ätbart så lockar de dit hönorna. Det är väl tjusigt!


Kunde inte låta bli att ge lite godis på eftermiddagen. Det var verkligen skönt att se dem ute och pickandes. Snacka om vårtecken. Annars städade vi i trädgården, det kommer upp en massa saker när det töar. Sedan försökte vi fixa lite på staketet då the doggi har fortsatt med sin nya sport att rymma.

Fjäderfäkavalkaden är slut för denna gång, hoppas att ni orkar med mina hönserier! ;-)

8 kommentarer:

  1. Älskar hönskavalkader, det är så härligt när hönsen får vårkänslor.

    SvaraRadera
  2. De är så himla fina! Blir glad varje gång jag ser dem och att de verkar ha ett så gott hönsliv :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, så fina de är! Vill ha, vill ha mina egna hönor. Första framsteget togs i helgen när både sonen och jag klappade en oskyldig liten höna på ´"uppvisning" - den var inte alls så läskig att hålla i som jag trodde. Det finns hopp!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara pullor du har...blir så sugen, men får nog njuta av dina...

    SvaraRadera
  5. HolzDesign: ja vårkänslor är skönt, även för homo sapiens.

    Karin: jag inbillar mig att de har det bra... men jag är ju inte höna pöna så man ska inte vara för säker, nåt har de nog att klaga över. Kanske för lite godsaker?

    Mamma Mimmi: hönor är inte farliga... eller läskiga... vilken tur att ni har fått känna på en höna då!

    Bondbruden: mmm klart du får njuta av mina!

    SvaraRadera
  6. Tack för att du visar höns det har fått mej att besluta att jag ska ha höns igen efter uppehåll på tre år. nu väntar jag bara på att det ska kläckas några om ett par veckor hos en uppfödare.

    SvaraRadera
  7. Lena: Vad roligt att upptar ditt hönseri, det ger en livskvalité som är svår att beskriva. Särskilt när man mockar hönsskit :-)

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder på hönor och tuppar ute och pickar i vårsolen :). Skulle inte ha något emot att ha några egna hemma.

    SvaraRadera