22 apr. 2010

H u s m o r s t i p s ?


Jag väntar på solen och jag vet att fru väder vilken minut som helst lyssnar till mig. Men jag har sett att mina fönster skulle behöva tvättas och på vissa håll till och med skuras! :-)

Jag vet att det inte var bättre förr men jag undrar ändå över "gamla" sätt att tvätta fönster. Min hemkunskaplärare på 80-talet pratade om tidningspapper som putsverktyg. Nu var jag inte så intresserad av fönstertvätt på den tiden och dessutom var hon mycket gammal (!) så inte kunde man ju lyssna på henne. Det betyder att jag kommer endast ihåg tidningspapper och hennes förkläde... inte vad hon gjorde eller hur hon gjorde.

Men det borde ju vara ett bra sätt att återvinna tidningar och ett bra sätt att tvätta fönster? Eller har ni några andra husmorstips? Gärna ekonomiska eller miljövänliga tankar om fönstertips! Tror faktiskt att det finns en hel del kunskap därute, särskilt om man fråga någon i en äldre generation!

Tvätta fönster?

6 kommentarer:

  1. Har också hört det där om tidningspapper...men jag lyssnade tydligen lite dåligt jag med ;)

    Har tidigare alltid använt diskmedel och vatten. Men där vi bor nu har vi så mkt kalk i vattnet så det funkar inte...rutorna blir helt flammiga hur mkt jag än gnuggar. Så de sista gångerna har det blivit fönsterputsmedel, men det känns inge bra. Så hittar gärna ett annat alternativ.

    På den här bloggen http://papabearandmamabear.blogspot.com/
    finns det en del tips på hur man får ett kemikaliefattigare liv...kanske finns det ngt bra där..

    SvaraRadera
  2. Maken använder diskmedel och rena bomullstrasor, som tvättas i tvättmaskinen..

    SvaraRadera
  3. Tidningspapper funkar utmärkt för att få fönstrena fläckfria.
    Som puts används varmt vatten med diskmedel och sprit t.ex. T-sprit.

    SvaraRadera
  4. Fru Purjo; jag ska hälsa på mamma och pappa björn :-)

    Hannele: jag ska föreslå maken det!

    Ivan: ja men diskmedel får det bli då!

    SvaraRadera
  5. Alla experter säjer diskmedel! Tidningspapper är väldigt rent, så det är kanske därför det funkar?

    SvaraRadera
  6. Klimateriehäxan: ja om alla experter säger det så! ;-)

    SvaraRadera