5 apr. 2010

Dagens glömska


I förmiddags blev jag påmind om att jag borde tagit ut kalkonbröstet från frysen i går kväll för att det skulle tina till idag. Oooops... fick lägga det i vattenbad och snart är det dags att torrlägga :-) kalkonen. Meningen är att jag ska torrsalta kalkonen i 3-4 dagar och sedan röka den! Jag använder en tiondel socker och nio tiondelar salt. Jag kryddar med torkad vitlök, torkad lök, paprika och cayennepeppar. Förra gången blev den ju så himla god. Måste ju upprepa mig, utan tvekan.
Bosse har fått flytta ut till hönsgården denna helg. Lite tufft är det att flytta in för kaxiga Bosse. Han lär sig så småning om att han inte är världens centrum, han är en ungtupp som ska sättas på plats. Man måste titta till honom då och då för att se hur han har det. Ibland får t ex inte komma in i hönshuset... Lätt att glömma bort att han inte är så kaxig som han tror.


Har hunnit med mycket idag, känns bra faktiskt. Det som kändes mindre bra var att jag hade glömt bort mina lavendelplantor helt och hållet. Planen var att skola om många ting idag och plötsligt kom jag ihåg dessa stackare. De hade behövt omvårdnad för minst en vecka sedan. Så det var bara ta tag i dessa rangliga stackare och hoppas på det bästa.

Det är nog dags att göra kom ihåg lappar... Eller veckolistor vad som ska göras. T ex är det så himla svårt att komma ihåg att vända äggen flera gånger om dagen. hur kan det vara svårt? Man frågar sig gång på gång...

6 kommentarer:

  1. Hahaha, här är en till som behöver skriva lappar om allt för att komma ihåg. Så fina höns du har, visst är det härligt med färskägg och lite kackel dagligen! :o)
    Ha en go vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  2. Skönt att veta att man inte är ensam om sådn glömskor.
    Var röker du den? Det låter så himla gott.
    Hade varit jätte kul att ses.
    Hoppas vi tajmar varandra så att vi ses.
    Ses hör hörs
    Annika

    SvaraRadera
  3. Åhhhhh, är så sugen på att skaffa hus när vi är klara med vårt husbygge!!! Jag skulle inte överleva en vecka utan "att-göra" listor, min almanacka och påminnelser i mobilen, hihi! Härligt att kika in här hos dig!/Tess

    SvaraRadera
  4. Dottern hade en egen liten rök och hon rökte lite allt möjligt.

    SvaraRadera
  5. Det där med att komma i håg att vända ägg känner jag igen. och LAPPAR jag behöver också lappar, min senaste jag skrev var nu i kväll vad jag ska titta efter på trädgårds mässan på fredag i Sthlm.

    SvaraRadera
  6. Lydia: Ja lappar blir det nog!

    Annika: jag röker hos svärfar...lyxigt va? Jag får leta upp dig på mässan :-)

    Fru ädel: skaffa hus? kanske du tänker på höns?!

    Hannele: Det vill jag också ha.

    Lena: o ska du också till mässan? här är den till :-)

    SvaraRadera