4 apr. 2010

B e s t ä l l t !

Nu var det gjort! Nu har jag beställt kalkoner ;-) I fredags fick jag titta på typ nykläckta kalkoner, är de inte söta?! Vi får se hur många jag kan få men jag skulle nog kunna tänka mig ca 8 stycken.

Det man måste komma ihåg när man ser dessa att de inte förblir så där söta och gulliga. Och framför allt så blir de lite mer bökigare, skitigare och mer bångstyriga när de blir stora.

Förra året hade vi fem kalkoner från början men en blev dålig så fick ta bort den. Fyra vita stora kalkoner hade vi hela sommaren och hösten springandes här på tomten. Inte lösa då de skiter som en häst men i en bur som vi flyttade runt varje dag.

Har inte bestämt mig än för om det blir samma lösning eller en annan... det var ganska jobbigt att flytta buren då den är stor. De äter bra med ogräs och även tistlar och det tilltalar ju. Fösta gången jag önskar mark med ogräs... Jag har en liten åkerplätt där trekammarbrunnen är, där kanske man skulle bygga en inhägnad med elstängsel runt? Måste skyddas på något sett, även räven gillar kalkon. Vi får se, jag återkommer med kalkonplanerna!

Om man nu ska äta kött och har lite plats tycker jag absolut att kalkon är ett bra djur för mat. Förutom att själva råvaran är så otroligt fin så är kalkoner bra även i kostnad vad gäller mat och ganska lätta i skötsel.

Här kalkonkött blivit mycket populärt, både som vardagsmat men även till fest. Det finns mycket gott man kan göra med en kalkon. Nu har vi några lår kvar, ett bröst samt en hel kalkon i frysen. Vi styckade tre kalkoner och en frös vi ner hel...

Nu i efterhand förstår jag att den hela kalkonen är så mycket mat att vi behöver fixa till en fest för att få den uppäten! Vilken tur va?!

2 kommentarer: