5 maj 2010

H u m l e


Jag är så otrolig förtjust i stora höga humlestörar som jag ibland kan stöta på lite här och där. Men har aldrig haft sådana på riktigt. En gång för länge sedan hade jag två humleplantor vid ingågnen till min kolonilott som jag hade. Kanske inte helt smart då de är klängiga, yviga och stickiga. :-)

I vintras skickade jag i alla fall efter frön till humle för att förverkliga min humlestörar. Fem frön har grott och det har tagit en evighet känns det som. Jag läser på fröfirmans sida att de brukar vara tröga i starten. Har inte riktigt bestämt mig än var jag ska ha dem då de tar ju ganska stor plats men det blir verklighet i år!

Läser i min örtabok Stora boken om örter och kryddor om alla möjliga användningsområden. Det skadar ju inte att de är till nytta och inte bara ståtliga höga fallossymboler. Man kan ha det till brödbak, lugnande medel, mat i form av unga skott som sparris, sömnmedel, aptit retande ja och många fler ting. Kanske bra också om man har migrän?

Det står också att man ska endast odla honplantor som ger kottarna. Men hur ser man vad som är hon och hanplantor i tidigt stadie? Någon som har erfarenhet? Har jag otur så är det fem hanplantor jag har drivit upp :-/.

Har också sett när jag bläddrat i min lånebok Självhushållning, En handbok, En idébok att det finns idéer om humleodling. Bilden är tagen från boken. Humle trivs i djup sandblandad lera eligt boken så jag har ju lyckan med mig vad gäller det. Dock pratar de om att man ska tigga till sig rotbitar och plantera... jag antar då från honplantor.... Ingen jämställd här inte.

Föresten, jag efterlyser fortfarande boken som jag endast har lånat; Självhushållning, En handbok, En idébok av John Seymour. Jag måste ju lämna tillbaka den snart... inte roligt men ett måste. Hör av dig om du vet hur jag kan få tag på den!

Spännande att läsa om ölbryggningen i samband med humleodlingen och framställning av svagdricka. Den öl-intresserade skulle nog gilla dessa sidor! Mycket historia finns här :-) Och vilka vackra bilder sen då. Jag blir alldeles lycklig av titta i denna bok.

Jaha, tillbaka till mina humleplantor som börjar växa till sig. Borde nog plantera om dem i större kruka tills jag kan plantera dem där ute. Men hur ska jag veta vilket kön de har? Det är den stora frågan hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar