9 maj 2010

B a s i l i k a !

Jag sådde två olika sorters basilika tidigt i Mars. Jag önskar att jag hade köpt flera sorters frön för de har grott riktigt bra. Tänk vad häftigt det vore med röd basilika eller kanelbasilika!

Idag påbörjade jag omskolningen av mina fina babyplantor. Detta är "vanlig" basilika och är mycket god i Pesto. Urskön i olika inläggningar och varför inte på pizza?! Snart ska toppa plantorna så att de grenar sig och blir riktigt buskiga. Topparna ska lägga i en god sallad :-)

En ny sort för mig är Limebasilika! Den känns något mer ömtålig än den "vanliga" men luktar sååå gott. Tyvärr tog orken slut och jag planterade om kanske en tiondel av allt... men fy vad tråkigt det var... det syntes knappt i tråget när jag tog bort några plantor.

Vilken är din favorit?

3 kommentarer:

  1. Vi kanske ska byta lite? Jag har ju plantor med röd basilika... Har satt dem i små krukor med jord idag. Det blev några stycken de också... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det var en mycket bra idé Marie! Klart vi ska byta! Ha du något mer spännande? ;-9

    SvaraRadera
  3. Det är så gott med färska örter!

    Vi har alltid en "mobil" odling med oss på våra långresor!! Så fort vi stannar så fram med blomlådan med örterna på motorhuven på våran Defender! :)

    SvaraRadera