29 maj 2010

Plantera ketchup!


Idag blir det nog äntligen av. Vaknade feberfri och kände mig ganska pigg, visst - har fortfarande ont i halsen men det går väl också över. Har varit lite hängig senaste tiden samt jobbat på och har inte riktigt hunnit med vad som ska göras där ute.

Men idag blir det av, alltså tomatplanteringarna. Sådde tidigt i våras en himla massa tomater som står i vardagsrummet. Man kan tycka att det låter gullig men alla som sår lite mer än vad som behövs vet vad som händer. Det är en djungel i vardagsrummet, det går knappt att komma in och det är långt ifrån ett vardagsrum just nu.

Tomaterna har ju ränt iväg även med extra belysning. Så det blir till att binda upp dem direkt efter planteringarna med ett stadigt snöre som håller hela säsongen. De ska flytta in i tomathuset som jag kallar det, ett enkelt plastväxthus som min man byggde förra våren till mig. I tomathuset ligger det kompost av kutterspån och hönsskit i en härlig mylla. De har varit lite si och så och luktat en aning för mycket amoniak. Inte trevligt och inte särskilt bra för växterna så vi fick tillföra extra spån så att det blev balans i komposten.

Så det blir till att sätta på sig arbetskläderna och mina rosa gummistövlar och börja gräva. Tomaterna ska ju ner så långt som möjligt med tanke på hur långa de är. Det blir ett hästjobb men tänk vad roligt sedan när jag kan skörda härliga goda naturliga tomater!

4 kommentarer:

  1. Plantera ketchup.....lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Gjorde faktiskt "ketchup" häromdagen. Lite improviserat så där... Ungsbakade lök, viktlök, tomater, paprika och mixade sedan ihop det med olja, kryddor och vinäger. Gott! Lycka till med planterandet!

    SvaraRadera
  3. Då är vi två om projekt ketchup idag. Här hemma är dilemmat precis detsamma att antingen flyttar alla tomatplantorna ut väldigt snart, eller så får lilla familjen ge sig av. Det finns bara inte rum för oss alla. Jag blir gröna av avund när du pratar om ditt tomathus. Själv ska jag göra en svidande investering i gigantiska murbrukstråg och jord/gödsel i plastsäck. Måtte vi belönas rikligt för mödan och utgifterna någon gång frammåt sensommaren!

    SvaraRadera
  4. Bondbruden: Tack det ska nog funka! :-)

    Marie: Det där låt himla gott!

    Mamma Mimmi: ja ibland blir det lite tokigt när allt ska upp och jorden ute inte är redo. Det har ju inte direkt hjälpt att vintern har varit lång och våren ganska kall. Murbrukstråg låter ju intressant! Kan säkert användas som både varmbänk och kallbänk tidigt på våren innan tomaterna tar över...

    SvaraRadera