28 maj 2010

F r e d a g s m y s

Vaknade med djävulskt ont i halsen och med feber. Suck och stön... vilket fredagsmys va? Efter några tabletter av febernedsättande karaktär så känns tillvaron något bättre.

Har precis varit ute och plockat färska örter både till te och dagens middag. Till te´t har jag plockat salvia, citrontimjan samt citronmeliss. Hoppas på ett antiförkylningste som jag toppar med honung.

Till dagens middag har jag plockat samma örter med undantag för citronmeliss och med tillägg för piplöken och oreganon. Jag ska nämligen göra en urgod vegetarisk rätt som fredagsmys idag. Det är rostade grönsaker med olivolja, pinjenötter och örter. Oreganon och timjanen är basen i örtblandningen till grönsakerna. Till detta så gör jag en kikärtsröra och serverar med marinerad fetaost och svarta oliver. Ganska enkelt men aj aj så gott.

Nu ska jag gör ordning lite te och påbörja mitt bokfrosseri. Mina böcker har nämligen kommit, The Self Sufficient - ish Bible, The new complete book of Self Sufficiency, Oumbärlig Rådgifare för hvarje Hem "husmorshandboken" och Bondepraktikan! Jag bläddrade lite snabbt i dem igår kväll och jag kände direkt att det var som en lottovinst. Snacka om fredagsmys ;-)

Trevlig fredag!




5 kommentarer:

  1. Låter grymt gott det du skall laga och så härligt med färska örter. Den här årstiden är så underbar när man kan gå ut med korg och sax och plocka kryddorna man behöver till middagen. :-)

    Ha en riktig mysig fredag.... trots halsont och feber.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Krya på dig! Bortsett från feber och halsont låter det som en riktig lyxhelg med egenodlat på menyn och en trave böcker i horisontellt läge. Njut!

    SvaraRadera
  3. Det verkar nästan farligt med allt grönt du sätter i dej. Tänk om din sjukdom beror på att du fått med lite belladonna, stormhatt och andra farligheter i teblandningar och sallader.
    Hoppas du kryar på dej;-)

    SvaraRadera
  4. Usch så tråkigt att vara sjuk, det har man inte tid och lust med nu utan det kan vi ta i vinter.
    hoppas det går över fort

    SvaraRadera
  5. Fru Purjo: ja men visst är det så. Jag skulle nog kunna göra det mer än vad jag gör....

    Mamma mimmi: jo tyvärr är det så att om jag blir feberfri så blir jobb redan på lördag kväll...

    Göran: mmm ja kanske lite digitalis också? Eller så har jag bara åkt på en enkel förkylning?!

    Lena Andersson: ja mycket tråkigt. Hade stora planer på storstädning och arbete i trädgården men nu blev det sängen.

    SvaraRadera