8 maj 2010

Nyttigt och gott!


Nu blir det både gröt och bröd för hela slanten. Köpte en massa nyttigt och gott som ska både bli frukost grejer och till mellanmål. Inte helt lätt och planera, förbereda och göra allt i tid om man har annat som pågår i livet. Men det går med lite planering och vilja!

Grötblandningen gör jag som ett alternativ till havregrynsgröt. Den består av 10 dl bovete, 4 dl quinoa, 2 dl pumpafrön och 1 del linfrön. När jag ska göra gröt krävs det lite förberedelser kvällen innan; jag tar av mixen och kokar upp snabbt tillsammans med någon torkad frukt. Silar av och ställer in i kylen för att koka gröten nästkommande morgon.

På morgonen tar jag fram kastrullen, fyller på med lite vatten och kokar upp. Jag sjuder gröten i 6-8 minuter och serveras sedan med färsk frukt och någon form av mjölk. Bra grund för hela dagen och magen!

Bakning pågår också för fullt. Medan degen jäser bloggar jag :-). Tyvärr har jag inte lyckats det där med surdeg...har ju svårt att komma ihåg den. Jag sätter en ny idag, hoppas det går bättre denna gång. Men det går ju baka bra bröd även om det inte är surdegsbröd. Idag blir det 4-kornsbröd med aprikos och valnötter!

Nu ska jag knåda degen... och sedan ska jag ut på en cykletur! Adios amigos!

3 kommentarer:

  1. Låter som en kanonstart på dagen med din gröt. Jag blir inspirerad av ditt fixande :)

    SvaraRadera
  2. Det är inspiration i luften! Måste dock erkänna att jag är en periodare vad gäller detta... ibland händer absolut ingenting!

    SvaraRadera
  3. Det finns så mycket man vill göra så det är nog nödvändigt att köra i perioder - för att man skall överleva sig själv i vardagen. Tiden räcker inte till för allt samtidigt...även om man bra gärna vill :)

    SvaraRadera