6 maj 2010

P e s t o !

På förfrågan kommer "mitt" recept på Nässelpesto! Plocka unga nässlor, eller klipp, ha gärna handskar på dig då det bränner till väldigt lätt. Jag brukar utgå från 1 liter nässlor. Dessa förväller jag några minuter och sparar nässelvattnet till gödning.

Jag låter nässlor rinna av medan jag mixar mandel, ca en halv påse - 100 g och lägger i skål bredvid. Ibland tar jag solrosfrön eller pumpafrön. Beror lite på vad jag har hemma och vad jag är sugen på. Peston blir lite av ett måste i några veckor... Sedan tar jag mina förvällda nässlor, cirka 8 soltorkade tomater som jag har skurit i mindre bitar och två klyftor med vitlök och mixar detta med olivolja.

Och attans bananer vad jag mixar! Det blir en härligt len grön kräm av det hela. Man kan ju mixa den lite mindre och ha grövre bitar om man vill. Själv gillar jag att den är så len och fin....

Sedan tillsätter jag mina mixade nötter eller frön tillsammans med lite mer olivolja och kör endast några sekunder. Jag smaksätter med lite salt och svartpeppar. Ibland kan jag även ha färsk chili...mums!


Det jag inte har i direkt, är parmesanosten. Jag inbillar mig att peston är svårare att förvara med parmesanost i. Men om man ska använda den direkt så är det ju inga problemos ;-) Annars toppar jag peston med lite olivolja innan jag skruvar på locket!

Denna Nässelpesto är mycket mjuk och len i smaken. Något svårt att förklara, måste provas! Passar som dipp, som pålägg över ett gott grovt bröd, på pastan, på laxen, på de nykokta linserna, på grönsaker ... you name it!

1 liter nässlor, helst unga toppskott.
2 klyftor vitlök
100 g mandel
ca 8 soltorkade tomater
2 dl olivolja
salt, svartpeppar
1-2 dl riven parmesanost

På återseende!

11 kommentarer:

  1. Låter ljuvligt - dags att prova min nya fina mixer!

    SvaraRadera
  2. Smarrigt, det måste jag prova!

    SvaraRadera
  3. Vilket spännande recept! Måste provas! Har med jämna mellanrum unga toppskott av nässlor då jag klipper av dem på ett par platser i trädgården (har inte orkat gräva bort dem, och kanske lika bra det?) och de kommer igen....

    SvaraRadera
  4. jag har försökt, men varken nässlor eller pesto faller mej riktigt på smaken..

    SvaraRadera
  5. Skall hem och plocka nässlor :-)

    SvaraRadera
  6. Tackar, tackar!! Skall rapportera hur resten av familjen tycker. Själv tror jag att jag kommer att bli kär! Nässlor är dunder... =)

    SvaraRadera
  7. Mamma mimmi: ja hoppas mixer gör bra pesto :-)

    Anki: ja den är god...dock inte som pesto gjord på Basilika.

    Marie: nä vilken tur att du inte har grävt bort dem. Dessutom så är de ju bra larvställe för nyttodjur så som fjäril!

    Hannele: smaken är ju olika... finns ju ett talet sätt om baken :-9

    Fru Purjo: var försiktig annars gör det ont!

    Emelie: Varsågod! Spännande att höra hur familjen tycker. Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Mmm, mumsigt! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  9. Varkenocheller: Roligt att du besöker mig, välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  10. Awesome, never thought of nettle pesto! Going to try it real soon :-D

    SvaraRadera
  11. Dunderbra! Hur lång är hållbarheten? :)

    SvaraRadera