24 maj 2010

F ö r v ä n t n i n g a r !


Dagens lunchfundering: Har haft höga förväntningar på varje nummer av REKO. De har ju levererat si så där måste jag tyvärr säga. Det klart att smaken är subjektiv men tycker nog att de skulle kunna ha något högre kvalité på sina artiklar.

Ta till exempel det senaste numret, nr 1 Maj-Juli 2010. Här hittar man flera reportage som skulle kunna vara mycket intressanta men...

Odla i återbruk är en tråkig och torftig artikel som inte ger så mycket även om ämnet är kanonintressant. Man skriver om mjölkkartonger och gamla konservburkar, hur man återanvänder dem. Enkelt och sakligt men utan något större engagemang. Det här kallar jag engagemang och inspiration, som man kan se hos Hannele! Eller humor i planteringarna?!

En enklare text om krukmakaren som ett bra redskap. Jag har en krukmakare som jag nästan avgudar. Så smart att kunna återanvända gamla tidningar och det är miljövänligt. Var är halleluja momentet i texten?!

En artikel om grillning, Brassa tar upp hur man kan grilla och vad man kan grilla. Inga nyheter och det känns som artikeln är för den som inte har någon som helst aning om grillning?! Då är naturskyddsföreningens artikel mer givande.

Okej allt var inte superdåligt. Schyssta kassen var intressant att läsa om. Det handlar om en mattjänst och hur den kom till. Kul att läsa om någon som är så engagerad i vad de gör. Samma gäller Osttillverkarna i Roslagen och Öltillverkarna i Nynäshamn.

Men mycket är banalt, tråkigt och på låg nivå. Nästan att jag får känslan att man inte tror att läsaren har kunskap eller intresse för miljö och hållbart liv. Layouten är flashig och cool men artiklarna håller verkligen inte måttet. Tråkigt! Jag vill ha mer...!

Så här om dagen när Effekt-försäljaren ringde så nappade jag. Har haft REKO ett år nu och jag kan ju faktiskt göra något åt saken. Jag byter till Effekt och ser om jag blir mer nöjd än att jag sitter och irriterar mig på tidningen. Jag vill ha nyheter och djupa reportage som får mig att tänka till. Inte sänka mig....

7 kommentarer:

  1. Intressenata fundering! Från att ha blivit frälst av de första nummerna av REKO kan jag gott hålla med om att det saknas "drag" i reportagen. Kanske är det att vi blivit så pass "hållbart-nördiga" nu att vi tagit oss förbi den där första kicken. Många bollar de kastar upp är ju som du säger intressanta, men de landar platt. Ser4 fram emot att höra vad du tycker om Effekt. Jag läser Kloka Hem på bibblanm - trevlig, men jag saknar helheten av hållbart leverne. Lantliv har också ett och annat bra reportage om ett liv i hållbarhetens tecken.

    SvaraRadera
  2. Effekt är bra i alla fall. Jag vet inget om Reko :p

    SvaraRadera
  3. Vi får se, när makens kalsipper kommer upp :)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar läsa Camino och tycker att den tidningen är kanon!! Salig blandning om allt möjligt men alltid väldigt intressanta artiklar och en känsla av kunnande och engagemang.

    SvaraRadera
  5. Mamma Mimmi: Jag gillar också Lantliv. Mycket fina bilder på fina hem...

    Katarina: Bra. Då blir jag säkert nöjd.

    Hannele: Vi väntar!

    Emelie: Ah Har läst ett nummer av Camino men har glömt bort den...

    SvaraRadera
  6. Oj! *blir överraskad och ser ut som en fågelholk i nyllet*
    Jag trodde Reko hade lagt ner.
    Den har nämligen försvunnit från Konsum där jag brukar handla. Den butiken har ett mycket brett sortiment av ekologiska varor så jag trodde inte de skulle sluta sälja Reko.
    Å andra sidan måste jag faktiskt undanta tidningssortimentet från berömet jag ger butiken som helhet. Deras utbud av tidningar suger faktiskt!
    Funderade på att börja prenumerera, men nu känner mig lite tveksam...
    *fortsätter grubbla*

    SvaraRadera
  7. Ekomuppen: jo den finns kvar. Kanske att sortimentet minskar om folk inte är nöjda med tidningen...? Du får fotsätta att grubbla.... annars kan jag ju se att det finns andra roligare tidningar än REKO.

    SvaraRadera