2 maj 2010

N ä r i n g !

Idag ska komposten i tomathuset vändas. För dryga veckan sedan la maken hönshusströet i tomathuset för att få brinna i fred. Det är alltså spån och hönsens kiss och bajs! Och det är mycket av den varan.

I detta ska tomaterna sedan planteras. Ja inte än men så fort det börjar bli varmare. Vi kommer att plantera direkt i komposten och fylla på med lite odlingsjord. Förra året tog vi fifty fifty nu blir det säkert 90/10 - kompost/odlingsjord!

Eftersom vi inte behandlar hönsskiten på något sätt så luktar den lite granna. Vill inte riktigt använda den inomhus just på grund av det... men jag behöver ändå lite näring till mina sådder som står i hela vardagsrummet. Så ut på jakt efter någon sorts näringslösning.

Jag hittade efter lite letande en Biologisk växtnäring som jag köpte. Den är flytande och helorganisk och godkänd för ekologisk odling. Så gissa om jag blev glad när jag hittade den?! Igår kväll blandade jag min näringslösning och vattnade tomaterna som står i sina krukor och vill ut. Hoppas att de orkar en stund till här inne....

På sommaren använder jag annars nässelvatten, hönsskit eller gräsklipp som extra näring. Vi har även sparat askan från pelletsbrännaren som ska ut i trädgården nu.

Nu ska jag ut och gräva i solskenet!

4 kommentarer:

  1. I ICA:s ekologiska serie finns även växtnäring för krukväxter :)

    SvaraRadera
  2. Egna tomater har vi också, men inte egen hönsskit..

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad, kul att läsa din blogg.
    I dag har jag köpt kycklingar så nu kan vi snart få hönsbajs, fast deras bajs är väldigt litet man får ha förstorings glas. = )

    SvaraRadera
  4. Fru Purjo: det är bra att veta. Dock sponsrar jag gärna andra märken så att marknaden håller sig bred :-)

    Hannele: Visst är det gott med egna tomater?!

    Lena: Det blir nog stora lass med bajs ska du se...var inte orolig :-)

    SvaraRadera