8 maj 2010

P i p l ö k !


Har precis avnjutit en god härlig långfrukost! Havregrynsgröt med rivet äpple och kanel, åååå så gott och mättande. Till det hade jag en hård macka med färskost och piplök samt en stor kopp kaffe. Mums fili baba!


Piplök är en ny favorit hemma hos mig. Sådde Piplök för första gången förra våren och den tog sig fort till en härlig planta. Det bästa med Piplöken är att den kommer så tidigt på våren att inget annat finns att skörda. Både gott och en känsla av sommar! Här är en bild från i sent i februari.

Jag är så nöjd över att jag plockade frön i höstas av Piplöken. Dessa ska jag så här nu vilken dag som helst. De blir ju även väldigt vackra som blommor med sina vita bollar. Så det är bara plocka fram jord och krukor och sätta igång.

Trevlig lördag!

5 kommentarer:

  1. Kära bodjänta!
    Så blev det då gäster igårkväll iallafall. Jag hade lagt ner en del omsorg på matlagningen och toppat det hela med citron, olivolja av bästa kvalitét, färsk oregano m.m.
    Eftersom det var huvudrätt med massor av tillbehör i "smått o gott" skålarna passade det ju bra att ställa fram din nu berömda "nässelpesto",som jag hade äran att få av dig tidigare under dagen med fin etikett och allt!
    Alla kommentarer vid matbordet från våra kära gäster handlade om din "nässelpesto", herregud, det tog aldrig slut! Det var nämligen en utbildad kock med i sällskapet som numera är chef och enteprenör uti fingerspettsarna. Han trodde du skulle bli rik om du lanserade denna enormt goda vara! Eller varför inte ta med den i "Bonjäntans kokbok"..för du tänker väl skriva en sån...du är ju en stjärna och talang!!!
    Även om min egen matkonst kom i skymundan vill jag säga ett stort TACK för den underbart goda "nässelpeston", som kom så väl till pass, och du har fått två nya medlemmar till din blogg, mina kära gäster!
    Stor Varm Kram Från
    "The Big City Girl"

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att det blev uppskattat! Ja, är ju utbildad kock så lite mat kan jag ;-) En dröm är ju att starta en Lantbod med cafe och försäljning av både det ena och det andra. I huvudsak egenodlat och egenproducerat....

    Och så får jag välkomna mina nya gäster!

    SvaraRadera
  3. Å, vad gott!
    Jag bara MÅSTE ta mig i kragen och göra havregrynsgröt lite oftare.
    Det bör inte vara så svårt att få till oftare än aldrig! :-)

    SvaraRadera
  4. Piplök, intressant! Vad kan den jämföras med för annan löksort?

    SvaraRadera
  5. Ekomuppen: ja havregryns gröt är gott, billigt och mycket mättande! Nä det är sant om du ökar med en gång så blir ju avsevärt mycket mer :-)

    Ekokul-Anna: som salladslök men något starkare... kanske är en bra förklaring.

    SvaraRadera