18 maj 2010

Heliga böcker!


Okej, Bokomantrollet i mig har slagit till igen. Men förstå mig, jag har ju letat med ljus och lykta efter Självhushållningsboken av John Seymor från 70-talet och har inte lyckats så bra. Vill ju verkligen ha den... Men nu har jag beställt The New Complete book of Self-Sufficiency! Jag bara säger: The New Complete! Vem behöver en gammal ofärdig bok från 70-talet när den finns en hel bibel från nuet?!


Och med tanke på bibeln så hittade jag även denna som fick slinka ner i kundvagnen. The Self Sufficient-ish Bible; An Eco-Living Guide for the 21st Centery, vilket härligt namn, klart jag behövde även den! Någon som läst den?

Dessutom så fick en Bondepraktika och en handbok för husmödrar följa med i bokpaketet. Lyssna (läs) bara: Att vara en dugtig husmoder skall alltid förblifva hustruns förnämsta kall här i lifvet. Då qvinnan åtager sig att sköta ett hushåll, vill hon utan tvifvel göra detta förträffligt, med ordning och omtanke; men det är tyvärr icke alla, som göra sig reda för eller förstå huru de skola vinna detta mål. Med ett ord, "Oumbärlig rådgifvare för hvarje hem" skall blifva ett stöd för husmodren som hon i kinkiga fall kan rådfråga och som skall upplysa henne om, huru hon med omsorg och sparsamhet skall kunna sköta sitt hus, så att hennes man ingenstädes känner sig lyckligare än i sitt hem, och familjens välstånd förökas."

Hur skulle jag klara mig utan denna oumbärliga kloka husmorsbok?! *fnissar lite skamset*

A book a day keeps reality away!


9 kommentarer:

  1. Ja den sista biten i inlägget låter ju verkligen som du bondjäntan. *Ironin haglar* Om du kollar inlägget om humlen så har jag kommenterat där också.

    SvaraRadera
  2. Lillebror: ja förstår att du inte ser några likheter men vem vet, jag kanske kan lära mig nåt som en riktig kvinna bör göra?!

    Nä egentligen är jag intresserad av sådana böcker för att jag dels vill veta hur människor har haft det "förr" men också för att mycket kunskap försvinner med äldre generationer.

    SvaraRadera
  3. Men goa dig, tack för peppingen...ja även en jävlaranamma människa tappar modet ibland och just nu är det mycket minus hos mig....men bra att du scanar mig...jag ska rycka upp mig, jag lovar...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bondbruden: Bra, ibland behöver man en knuff i rätt riktning... :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Bondjäntan!
    Härliga böcker du införskaffat! Skulle speciellt behöva den om husmodern... Tycker nog gubben här hemma i alla fall...*fniss*
    Du undrade var min korg är köpt? Den är köpt på en loppis för några år sedan...
    Hoppas du hittar något liknande!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Böckerna låter fantastiska, du får recensera senare!

    SvaraRadera
  7. Men ... aah! Jag har ju en gammal Seymour hemma. Mamma tänkte slänga och jag räddade den. Du kan få. Fast nu behöver du väl inte...

    SvaraRadera
  8. Ah, vad harliga de tva forsta later - snalla recensera nar du last. Halsar Mamma Mimmi (pa vift utomland utan prickar...)

    SvaraRadera
  9. Me and Alice - Susanne: Mmm husmoderboken ser jag med spänning fram emot. Kommer säkert citera mångt och mycket!

    Zelca: ja jag får väl göra det... jag ska göra mitt bästa.

    Mel; Tack jag tar gärna emot den! Har letat i flera månader efter en... och nu kommer du med att du har en :-) Men som sagt, jag tackar ja till ditt erbjudande!

    Mamma Mimmi: jag ska recencera så gott jag kan. Hoppas du har det bra där bort även om det är utan prickar! :-)

    SvaraRadera