22 maj 2010

M e d e l h a v ?


Jag har en enorm altan som ofta fungerar som innebandyplan här hemma. Nu tänkte jag ta över kommandot och kanske göra den lite mer medelhavsinspirerad. Sitter här och äter frukost och lyssnar på fågelkvitter medan jag planerar och drömmer om både det ena och det andra.

Då jag har en hyfsat bra möjligheter till odling i trädgården så vill jag ju ha det gottaste på altanen samtidigt som det ska vara enkelt. Jag har sått både lavendel och fjärilslvaendel som jag tänkte ha i en balja ståendes på altanen. Luktar ju så himla gott med lavendel så jag hoppas att de växter till sig ordentligt.

Jag har också Phsylais som jag tänkte plantera i en större kruka. Jag har precis toppat dem och till min fasa såg jag att de redan hade börjat blomma... Nu har topparna hamnat i ett glas påköksbordet med sina vackra små gula blommor. Tänk att gå och plocka dessa gyllene bär och äta lite godis?! :-)

Hade tänk köpa mig ett fikon också. Deras blad är så fina tycker jag. Och sen vet jag inte riktigt... Vad kan man tänka sig att ha i en medelhavsträdgård på altanen? Några bra förslag?

7 kommentarer:

  1. vi kallar vår altan för dansbana :)

    SvaraRadera
  2. Fikon låter himla trevligt.
    Jag planterade in en vindruvsnuske i hönshuset på växthussidan i veckan.
    Nu finns det ju så himla tåliga sorter..
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera
  3. Citron och olivträd skulle passa bra i en medelhavs altan, kämpa på med att få bort barna.
    Mina stora pojk sparkar fort farande runt på fotbollen i bland och då ryker en del växter.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  4. Pelargoner - faktiskt! Småbladiga pelargoner passar in tycker jag.
    Såå många inlägg du gjort förresten - sen jag hade tid att titta in dåra... :-)
    Vi ses kanske imorgon? På musikcaféet!?
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  5. Hannele: jag skulle föredra dansbana framför innebandybana!

    Majsan: Vad roligt med ny bekantskap! Vindruvor... mmm låter trevligt! Ja fikon blir ett måste tror jag ;-)

    Lena: Ja citroner och oliver mmmmm många sådana vore ju roligt... problemet blir dock med förvaringen till vintern. Sedan måste jag tillägga att det är ju inte bara barnen som ska motas bort utan även maken!

    Marie; småbladiga pelargoner var en mycket bra idé. Varför tänkte jag inte på det? Hade för några år sedan luktpelargoner som jag var så förtjust i...

    Ja men visst ska jag komma till musikcaféet!

    SvaraRadera
  6. Jag köpte rosmarin som buske igår, den sprider mycket trevliga dofter av medelhav omkring sig!

    SvaraRadera
  7. Ja rosmarin är ett bra tips. Dessutom är den god också! :-)

    SvaraRadera