16 maj 2010

N ö r d e r i e r ... ♥


Jaha, då har jag börjat en ny bana vad gäller nörderier. De flesta kanske har förstått att höns och odling är några av dem. Nu har jag en till som ingår i och för sig i odlin... och den är lite pålagd och inte helt självodlad. :-)

Skrev nyligen om att jag alltid har velat ha humlestörar för att de är så vackra. Jag berättade om humlen som jag har sått och farhågorna över att det är han plantor för man vill ju ha hon plantor.

Nu har min bror införskaffat mig humle efter att han läst vad jag skrev... Igår efter nittioårskalaset träffades vi som snabbast för att han skulle överlämna skatterna. Tre olika humlesorter med olika egenskaper och smaker! Helt galet! :-)

MT Hood, Perle och Golding är mina nya kära vänner som ska snart få komma ner i jorden. Om jag ska vara ärlig vet jag inte ens vem jag har fått dem av. Eller vad skillnaderna mellan dem är. Kanske att bror min berättar?!

Nu blir det till att bestämma plats för mina nya vänner och även för de sådda. Och ja jag v e t att de kan bli som ogräs. Men jag gillar outsiders! Mina funderingar är mest över om jag kan använda dem till något vettigt...

3 kommentarer:

  1. Vi har två enorma askar som av den tidigare husägaren beskurit lite väl hårt för den ena trädet håller på att dö. Men med en omkrets på dryga 4 meter så är det inga träd som man fäller bara så där....istället tänkte jag klä in stammen med klängrosor och humle. Få se om det händer något i sommar....än så länge har humlen inte varit mycket att skryta över ;-)

    SvaraRadera
  2. Rotbitarna kommer från Anders som har varit snäll och grävt upp dem.
    Det finns några vettiga saker man kan använda humle till. De unga kottarna (innan de börjat utveckla sitt lupulin kan man förvälla dem och äta som sparris. Efter som jag vet att Bondjäntan är motsatsen till vidskeplig så kan jag också berätta att om man lägger humle under kudden så ska man drömma om sin sanna kärlek. ;) Men det största användningsområdet är utan tvekan i öltillverkning.
    Man kan säkert hitta fler användningsområden om man bara tänker på humlens antiseptiska egenskaper.
    En länk med lite info om olika humlesorter: http://www.bryggforum.nu/download/public/Humle.pdf

    SvaraRadera
  3. Fru Purjo: Klängrosor och humle låter mycket vackert. Ser fram emot bilderna senare i sommar!

    Lillebror: Du får hälsa Anders och tacka så mycket. Ska genast kolla in länken och lära mig mer! Ja, humle under kudden får nog andra göra :-) kanske kan jag börja tillverka humlekuddar.... hahhaha

    SvaraRadera