4 apr. 2018

Kardon - vad är det?

Jag odlar Kardon första gången i mitt liv och tycker att det är jättespännande! Det är alltid lite roligt att utmana sig själv i odlingsammanhang, åtminstone tycker jag det. Att prova 2-3 nya grödor per säsong berikar både odlingen men också faktiskt matlagningen. Så i år prövar jag bland annat Kardon som är en tistelväxt. Och plötsligt får jag massor av frågor om vad kardon är och vad man ska göra med den?! 



Min första inspiration till växten kardon är från Anna Hallberg med bloggen Odlarlust. När jag såg Annas bild med kardoner utanför hennes odlingstunnel bestämde jag mig för att det är ett av årets måsten! Både för att den är himla vacker men också för att det är en gröda som jag ännu inte avsmakat. Jag blev jättenyfiken och började googla så klart. Och sedan beställde jag frön! 

Kardon är flerårig växt i varmare breddgrader och den kommer ursprungligen från Sydeuropa, en favorit i Italien. Den tillhör korgblommiga familjen precis som kusinen kronärtskockan. Eftersom kardon inte tål frost blir den ettårig hos oss. Kanske kan en försöka med täckodling eller tunnelodling för att se om den övervintrar med skydd.


Jag uppfattar inte kardon som någon vanlig grönsak i Sverige utan lite outsider. Du använder framförallt stjälkarna och tänka att de används lite likt som stjälkselleri eller bladselleri, fänkål eller annan styvare grönsak. För att få stjälkarna mjälla kan man bleka dem några veckor innan skörd, det vill säga täcka stjälkarna från solljus.



Här i filmen kan du inspireras och se hur du kan tillaga kardon. Det är en kvinna från Italien som lotsar igenom oss hela videon. Helt otroligt att se hur stora plantorna blir. Jag hoppas att jag blir lika duktig på att skala kardoner som hon är, ja kanske med lite träning så.  


I slutet av januari sådde jag mina frön och de tittade upp ganska snabbt. De stod på en värmematta och jag hade sått dem i tråg med många frön i. I slutet av februari planterade jag om dem en och en i egna krukor så att de får möjlighet att utvecklas i fred. Jag gödselvattnar med kiss en gång i veckan. 

Om du känner att det inte är trevligt med kissvatten inomhus så kan du använda annan växtnäring så klart. Men jag vill verkligen slå ett slag för kissvatten, eller guldvatten som endel kallar det för.  Förutom att gratis är gott så det en miljövänlig gödning och växterna älskar det. Blanda 1:10 för lagom styrka. 

Nu står de i Vita huset på tillväxt och jag tror kanske att jag måste skola om dem en gång innan de landar på sin plats i köksträdgården. Så småningom när det är lite varmare får också flytta ut i odlingstunneln så att de inte ränner iväg för mycket och blir svårhanterliga. Snart ska jag till Vita huset och pyssla om mina kardoner, chilisar, paprikor, kronärtskockor så att de inte känner sig bortglömda. Vita huset är mitt lilla odlingshus, ett litet litet torp på tomten som används till vinterförvaring av växter samt viss förodling. 


Fortsättning följer med kardonodlingen. 
Jag tänker att ni kanske vill följa hela vägen från sådd till tallrik, 
en spännande resa om du frågar mig. 

Vi ses! / Johnna





15 kommentarer:

  1. Hej. Har precis hittat hit! Alltid roligt med nya saker att pröva.
    Själv kämpar jag på ett tag till med att försöka behärska odling av de vanligaste grönsakerna, men jag har iallafall några kronärtskockor som jag sått. Det får vara tillräckligt exklusivt för i år :-)
    Såg inlägget lite längre ner om ljusrör. Det har jag också för första gången i år.
    Kul att ha hittat din blogg!
    /Nilla

    SvaraRadera
  2. This post is so encouraging. Nice work.

    SvaraRadera
  3. Thank you so much for the detailed article

    SvaraRadera
  4. New think here. I appreciate your information. Keep sharing your valuable experience. Thanks

    SvaraRadera
  5. A lot of work went into this article. Thanks for proving that comments will help with key words.

    SvaraRadera
  6. Worried about office attendance? No problem, ZKTeco F18 Fingerprint Access Control, and Time Attendance Machine have arrived. This will keep you safe for a long time. Do you want to know about zkteco F18 price in Bangladesh then you’re welcome to zkteco bangladesh.

    SvaraRadera
  7. This blog was very nicely formatted; it maintained a flow from the first word to the last.

    SvaraRadera
  8. Very useful post. Thanks for sharing this.

    SvaraRadera
  9. Gardening or cultivation is very very interesting job! Thanks for this nice post.
    Commercial Space Rent In Gulshan

    SvaraRadera
  10. Kardon is a thistle plant. Cultivation of a new crop like Kardon is really exciting matter. Fantastic work, carry on!
    What is others in storage Android

    SvaraRadera
  11. Do you need a fully verified Neteller account? You can choose Verified Account. We offer fully verified ready to use Neteller accounts with complete security. Verifying a Neteller account is a series of hassles. To avoid the hassles, you can get one from us at a great price. So buy Verified Neteller Account to get the best out of your account now!

    SvaraRadera
  12. This is a really informative post. and so much important posts for me.

    SvaraRadera