14 mars 2011

Förändringar i hönsgården


Ibland är det sorgligt att ha djur och ibland är det spännande och roligt. Just nu blev det plötsligt både och. I samma veva som jag bokar avelsägg och bestämmer vilka hönsraser som ska in hönshuset framöver så har min favvo-tupp dött. Bara si så där...utan förvarning. Så nu får jag samla mina egna ägg för kläckning istället för att äta dem. Vill gärna ha nya avkommor av favvo-tuppen så jag hoppas verkligen han har varit tillräckligt aktiv i att befrukta hönorna.

Så förutom att jag sparar ägg från mina hönor så ska jag beställa lite avelsägg. Både för att få in lite fler raser men också för att föröka besättningen igen! Återkommer när beställningarna är klara med vad det blir! ;-)

Må väl där ute!

3 kommentarer:

  1. Hej! Nån gång i framtiden drömmer jag om att ha hönor, jag med. Är det viktigt att ha olika raser eller ska man bara ha en?

    SvaraRadera
  2. Nej vad tråkigt med tuppen =(, men kul att det är dax att skaffa ägg =). Ska bli kul och få följa äggen sen. Kramis // Mari

    SvaraRadera
  3. Trist med din tupp, kommer säkert en liten son efter honom. har du förresten kollat under en av mina etiketter "Torpets Historia" För mannen som bott här för ganska längesedan hade hönseri.
    Han handlade med avelsägg. Kul läsning.
    // Susann

    SvaraRadera