19 mars 2011

Inspiration för blivande kök?






Ni som följt mig länge vet att jag drömmer om ett nytt kök. Nu börjar planerna på allvar och planeringen är i stadiet för ritningar och offert för hantverksjobb. Vi måste ha rörmokare, elektriker och murare för att kunna genomföra planerna med det nya köket. "Tråkstadiet."

I alla fall, jag/vi kommer bygga ett kök i ljusa toner, naturliga toner från naturen ligger varmt om hjärtat. Köksluckorna kommer gå i vitt eller ljusgrått, har inte hittat några än som jag gillar. De ska vara enkla men ändå "bonniga"... några tips? Bänkarna tror jag kommer gå i björk. Golvet blir vitt i trä och väggarna i vit råspont. Vitt kanske inte är naturens färg om man inte räknar med våra vinterlandskap men det är en bra "färg" för att få det neutralt och ljust.

Samtidigt som jag letar efter inspiration för bänkar och skåp så tittar jag även på ytliga ting så som mattor och kuddar. Konstigt egentligen eftersom jag troligen inte kommer ha några mattor... jo kanske bara för att ;-) Samtidigt som jag letar efter inspiration för bänkar och skåp så tittar jag även på ytliga ting så som mattor och kuddar. Konstigt egentligen eftersom jag troligen inte kommer ha några mattor... jo kanske bara för att ;-)

Gudrun Sjödén hade vackra ting att inspireras av och dessutom tänker hon på kvalité och miljö när hon skapar. Passar mig bra. Detaljerna kommer gå i färgskala jordigt för att göra det vilsamt för ögat! Och kanske någon färgklick här och där.

Och ni behöver inte vara oroliga, jag tänker miljövänligt, återvinning och yta för att kunna ta hand om ett lamm eller syltning och konservering. Har ganska bra och genomtänkta önskemål men det är designen jag behöver inspiration till. Det ska vara praktiskt och hållbart men gärna snyggt och personligt.

Min fundering är följande: har ni bra tips på var jag kan hitta inspiration för mitt nya kök? I form av färdiga lantliga kök samt luckor till detaljer som en kudde eller liknande?!

Må gott!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att man plockar på sej brochyrer på mässor. Var i Malmö för några veckor sedan & hittade ett underbart lantkök där. En väldigt bra inspiration. Vill själv ha detta, men ....
    I alla fall här är det www.ronnerholms.se
    Håll tillgodo & njut
    //Kramar Susann

    SvaraRadera