31 mars 2011

Vardagspyssel och lustfylld läsning


På kvällarna när jag går och lägger mig så plockar jag fram mina nykomlingar. Framförallt läser jag just nu Stefan Sundströms bok, Stefans lilla gröna. Tyvärr somnar jag ganska kort efter att jag plockat upp boken och det är INTE för att den är tråkig. Nej tvärtom, Stefan skildrar saker och ting med självhushållning och odling som passar min smak. Han har en lättsam ton samtidigt som allt som oftast påpekar viktiga ting i livet. Jag gillar den skarpt! Om jag bara hade ork att hålla mig vaken...

Vardagspysslen är flera, vattna alla miljoner plantor, vända alla ägg, skaka på burken, mata hönsen och katterna och hunden.... och sig själv. :-) Det känns verkligen som jag har miljoner plantor att vattna. Det är det ju förstås inte, utan problemet är att jag inte äger någon bra vattenkanna. Ska nog hålla utkik efter något att inhandla som passar ändamålet.

Och jag vänder inte alla ägg. JAg har en äggkläckare som vänder äggen automatiskt och en som inte gör det. Så det är bara i den ena som jag måste vända äggen. Men det är ändå ett moment som ska göras morgon och kväll och gärna en gång till om man hinner. Pyssel. Och skaka på burken med olja och ringblommor till ringblomssalvan är ju inte svårskakad. Dock är det också ett moment att komma ihåg. Och så vidare och så vidare...

Nä nu ska jag ta min vattningsrunda, mota in hönsen och rasta hunden!
På återssende!

4 kommentarer:

  1. Stefans lilla gröna inhandlades på mässan, har samma problem att man inte har tid eller ork att sträckläsa, för den är bra och förtjänar bättre! I helgen kanske...
    Eija

    SvaraRadera
  2. Åh kycklingar !! Vad blir det för sort ?
    Här har det tittat ut tre stycken idag (än så länge, räknar med fler ) av egen äggrasblandning. Det piper hela tiden !!

    SvaraRadera
  3. Båda de böckerna låter ju sopännande! Kikade lite på Stefans lilla gröna och... Jag måste nog kika lite närmre på den...:-).

    Vi hade höns för några år sedan, och jag minns hur kul jag tyckte det var när det stack fram en liten nykläckt kyckling i hönsgården :-).

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Eija: eller hur, mera Stefans lilla gröna till oss! :-)

    Malin: Jo det blir RIR, silkeshöns och Sussex. Jag hoppas att det lyckas! Visst är det härligt med söta dunbollar?!

    Malin: Stefans lilla gröna är ingen vanlig trädgårdsbok med romantiska uppslag på rosor utan tvärtom, den är på riktig och riktigt skön om man frågar mig. Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera