3 mars 2011

Visst måste man drömma!

Jag har en rosenträdgård som fungerar som en uteplats klädd med rosor på sommaren. En pergola med staket på en meter. Lite svårt att se då snön nästan täcker staketet. Det är en himla vacker plats men tyvärr använder vi den inte så ofta. Det är mycket utrymme som bara står där och är vacker....

Något inspirerad (läs galet inspirerad) av Charlotta med hennes planer om ett "planteringshus" drömmer jag att göra något med denna vackra plats. Jag vill inte förstöra på något sätt utan utveckla så att jag kan ha större glädje av den.

Tror inte jag kan ha tak på pergolan, jag tror att den är för klen. Kanske om man har flera stolpar... kanske man kunde ha ett plasttak eller ett tjusigt halmtak? Sedan kunde man ha några gamla fönster.... bara för att skydda lite extra från blåst. Och så lite högre bänkar att stå pula vid, planteringsbänkar eller såbord. Det skulle jag ju lätt få plats med....

Jag drömmer vidare:-)

5 kommentarer:

  1. Det där lät riktigt härligt! Klart du ska göra det! Tror det var "Helt enkelt" som gjorde ett annorlunda tak till en altan, med hjälp av vass eller var det bambupinnar? Minns inte, men gå in och kolla där!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag förstår hut du tänker. Har också drömmar om nya konstruktioner, men tvivlar på att jag mäktar med gjutander som skulle krävas för min ursprungliga idé. Igår fick jag dock inspiration och nya roliga idéer från Anna Vattenkanna om hur man kan använda textilier för att skapa mer "rum" in trädgården http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/2011/02/textilier-i-tradgarden.html Dina tankar är kanske mer av det praktiska slaget, än det estetiska i mitt fall med ett insynsskydd, men man skulle nog kunna komma en bit på vägen med segel/markisväv!? Kram och tusen tack för gratulationerna till butikens födelse.

    SvaraRadera
  3. Visst är det helt underbart att kunna drömma. Men det lät ju ej så svårt att genomföra eller..Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul att få vara med och inspirera:) Låter som en fullt genomförbar och oändligt vacker dröm!
    Nu har lagt till en lista på mina tomatsorter i dagens inlägg (klicka på Läs mer längs ner). Tack för förslaget. Nu kommer jag ju att veta själv till nästa år vad jag sådde;)
    Kram!
    P.S. Såg att du ska till Nordiska Trädgårdsmässan. Hoppas vi kanske kan ses?

    SvaraRadera
  5. Det låter som en jätte bra idé =) Som du säger kanske det är för svagt att sätta tak på men ett solskyddstak av tyg över den del där du vill stå kan ju vara fint, bara "lägga" över ribborna... med hål i så regnvattnet kan rinna av lätt. Sen har dom en 2 pack gardin på ikea för 35:- Den har jag haft uppsatt på min skyddade altan åretom nu i tre år... den kan hålla mot vinden.
    Kramis Mari

    SvaraRadera