11 mars 2011

Längtar till vårbruket!

Förra året fick jag hjälp av maken när ett större trädgårdsland skulle anläggas. Hård lerjord skulle myllas upp och maken fick ta hjälp av maskin. I år kan det nog räcka med grep och spade, tack och lov. Dock ska jag helt klart bygga lådor till mina upphöjda odlingsbäddar. Det blir lättare att bibehålla jorden på plats, lättare att se var man har sina bäddar och förhoppningsvis stannar fukten kvar något längre.




Många planer inför odlingssäsongen måste klaffa. Har många chilin som ska odlas på upphöjda bäddar med någon form av odlingstunnel av plast eller odlingsväv. Till chilin blir det nog "fasta" konstruktioner medan till exempel kålen får flyttbara tunnlar som man kan ta bort när de inte behövs längre.


Tomaterna har ett tomathus men långt ifrån alla får plats i plastväxthuset. Så det blir till att odla tomater i upphöjda bäddar med indiantält! Frågan är om ska ha plast eller om det räcker med odlingsväv? Har räknat med att det blir flera tält om jag ska få plats med alla tomater. Tur att jag har mitt trädgårdsland i sol!

Sen har jag ju planer på varmbänk. Hade ju redan velat ha en men måste göra plast för den...= behöver bli snöfritt så jag kan se var jag ska ställa den. Tanken är ju att odla tidiga grönsaker och senare odla melon i den. Ska faktiskt se om det finns några roliga melonfrön på mässan....

Dessutom så måste jag lösa hur jag ska odla mina aubergin och paprikaplantor... Kan indiantält vara något för dem också? Eller så får jag bygga ett miniväxthus till... Ett "högskåp" men som varmbänk?
Några fiffiga tankar?


3 kommentarer:

  1. Åh vad inspirerande med din trädgårdsplanering! Jag odlar allt i pallkragar pga sniglarna, men ska bygga ut landen medfler kragar och har tänkt snickra en "bur" med när att ställa på de som innehåller kål (den blev uppäten av larver förra året nämligen). Har även ett överblivet fönster som ska bli drivbänkt tänkte jag.

    Tomtater är ju lite känsliga för blåst men jag har sett exempel på busktomater som odlas i länga rader på marken under odlingsvävstunnlar. Jag odlar toomater längst tvättstugeväggen är det alltid är lä och de ger bra skörd utan väv eller plast. Aubergine har jag aldrig lyckats få till på friland däremot. Ska prova i växthuset nu när jag har ett.

    SvaraRadera
  2. Jag byggde en tomat hörna förra året, men vindskyddet blev inte helt klart innan tomaterna kom på plats, till min stora förvåning klara dom ändå av blåsten och gav massor med frukt. Allt jag fick upp var en spalje som skydd, hade tänkt sätta upp någonting mera... http://vexthuset.blogspot.com/2010/05/idag-blev-jag-klar-med-mina.html Det blåser på riktigt duktigt från vänster jämt, där staketet står. Kanske det lilla staketet som sticker upp lite, räckte? Jag blev iallafall mycket förvånad att det växte sååå =)
    Vi får prata mer om det på mässan i dag =)
    Vi ses snart kramis // Mari

    SvaraRadera
  3. Idén med "indiantält" måste jag låna. Har inget växthus ännu och vår trädgård är omgiven av öppna fällt....så det finns inte så många skyddade ställen att odla tomater eller annat som vill ha det varmt och lugnt på.

    Du har kommit så långt med dina planer....jag hade också många planer men just nu känns de lite bortfrusna. Men de tinar väl förhoppningsvis fram till våren igen :-)

    SvaraRadera