18 mars 2010

F ä r s k v a r a ?


För cirka 9-10 år sedan innan vi flyttade till vårt hus köpte jag en bok som var nyutkommen, Ekologiskt byggande och boende. Funderade mycket på att bygga ett nytt hus, ett ekologiskt och klimatvänligt hus. Nu bev det inte så, tvärtom, vi köpte ett gammalt hus från 30-talet som var renoverat på tidigt 80-tal. Tyvärr renoverade man "sönder" orginalhuset och det var väl inte så ovanligt på 80-talet.

Nu har vi bott här i åtta år och lärt oss känna huset så vill vi förändra. Vi (kanske mest jag) vill få en känsla av ursprunget, kanske till och med torparkänsla i huset. Dessutom vill jag flytta köket och anpassa det efter hur vi lever. Så jag kom på att jag har ju en bok om hur man bygger ekologiskt och kan kanske hitta en massa tips.

Men nu till min fundering, är inte detta ämne lite av en färskvara?! Jag menar, visst måste kunskap och teknik både förändrats och gått framåt under 10 år?

Jag får väl börja bläddra i boken igen och läsa med ett kritiskt öga. Dock så är jag ju inte så kunnig vad gäller byggbranschen och de senaste rönen... Men spännande är det!

3 kommentarer:

  1. Vi har precis samma läge. En del av själen ville bygga ett passivhus, men vi föll pladask för en shangserad dam från 20-talet. Så är det med kärlek - inte rationellt.

    Det finns ändå massor att göra, på rätt sätt. Isolera t ex med linskivor eller ekofiber (lösull). Tänk på att undvika glasull. Se över fönstren (men byt inte till super tråkiga aluminium). Se över värmesystemet. Planlösningen ger väldigt mycket av känslan om huset är nytt eller inte. Tänk efter. Läs ett par böcker om gamla trähus. Köp Gysinges katalog (som är mer en handbok än en katalog).

    Lycka till! Tänk också på att ett gammalt trähus är en kolsänka, bra va?

    SvaraRadera
  2. Johan: ja men visst är det härligt med kärlek! ;-) Ska genast inhandla Gysinges katalog, såg att det fanns annan litteratur som också är intressant.

    SvaraRadera
  3. En klok arkitekt som jag hade nöjet att lära känna idag sa en riktigt bra sak: de gamla byggteknikerna fungerade utmärkt i sina sammanhant men de är delar av ett större system, och när man ändrar en del av detta system så kan de bli väldigt fel. Exemplet med torpargrund som funkade förträffligt när man lagade mat i vedspis med riktig murstock och dålig golvisolering. När man bytte vedspisen mot elspis och isolerade golven försvann en viktig faktor för grundens hälsa, nämligen värmen. Samma resonemang kan föras om andra byggtekniker.

    SvaraRadera