5 sep. 2010

M a t h e l g


Mathelg låter kanske roligare än det är... hemma hos oss är mathelg den helgen vi gör mat för att ta fram när det behövs. Det vill säga färdiga produkter att äta. Igår var vi och storhandlade en massa nödvändigheter till basförrådet men också lite kött, lammkorv och kyckling. Jag köpte två stora bitar svensk högrev och 2 färska kycklingar. Jag har ju några favorit recept men visst, kokböckerna åker fram för inspiration.


Kycklingen delade jag och stoppade in i ugnen med kryddor redan igår, får den sköter ju sig själv kan man säga. Detta blir god och saftig "salladskyckling" som jag paketerar i påsar och fryser in. Normalt använder vi ju ungtuppar till detta ändamål, även härliga höstgrytor. Men våra små kycklingar är inte big enough och i den fösta kullen blev det ju bara en tupp och elva hönor.


Skrovet från kycklingarna kokar jag till buljong med härliga grönsaker. Rotfrukterna är ju så himla goda i en buljong. Nästan färdig att äta, bara sådär. Jag kokar grönsakerna och bena oftast en bra stund, sedan silar jag allt. Buljongen fryser jag in i istärningspåsar och tar fram vid behov. Mycket praktiskt och helt utan konstiga tillsatser!


Högreven blir det till att ta hand om idag. Ska bli härliga mustiga grytor med kantareller jag plockade igår. Det känns så lyxigt att plocka fram en gryta när man kommer hem sent och är något stressad. På nolltid har man den godaste maträtten framtrollad. Men visst det krävs ju en och en annan mathelg!


Dagens middag blir rödbetskalops! Så smarrigt och så nyttigt. Dessutom kan jag förbereda den och sen åka och träna. När jag kommer hem värmer jag den och kokar qinnoa till den och lite broccoli. En härligt god vegorätt som passar så här på hösten. Måste förresten skörda resten av betorna och stoppa ner dem i matkällaren...


Vad har ni för er då?

4 kommentarer:

  1. Jag har sparkat igång Johannisbergs blogg! Kolla:

    http://johannisberg.biz/blogg/

    Skitsnygg ny look förresten; gillas skarpt.

    SvaraRadera
  2. Vad är egentligen rödbetskalops? Låter väldigt gott.
    Skulle oxå behöva göra lite storkok att fylla frysen med men då får jag nog köpa en frys till :)
    Ha en underbar dag :)

    SvaraRadera
  3. Felicia: Vad roligt att bloggen är igång, kommer absolut att följa era hyss med bigårdarna. Berätta gärna om den nya tillbyggnaden och visa foton!

    Och tack för look-kommentaren. Känns bra!

    SvaraRadera
  4. Sofie: Jag ska berätta om rödbetskalopsen i ett inlägg. Fler har undrat...

    SvaraRadera