16 juni 2011

Lyxig glutenfri musli


Idag har jag gjort glutenfrimusli a´la Ulrika Davidsson. Jag har följt receptet i boken Raw Fodd så gott som och endast gjort mindre förändringar. Det bästa med allt inhandlande av råvaror att jag upptäckte att det fanns Fairtrade Kardemumma och riktig ekologisk vanilj! Känns riktigt lyxigt att pimpa muslin med dessa smaksättare. Självklart har jag valt allt ekologiskt eller kravodlat, ganska mycket blev saltå kvarn produkter.


Jag började redan i går kväll med att blötlägga ett halvt paket hel bovete tillsammans med solroskärnor. De fick stå natten igenom och idag hällde jag av dem, bredde ut röran på en ugnsplåt som grund till muslin. Därefter tog jag en påse med mandel och två nävar med valnötter, hackade dem grundligt men ändå så att det fanns bitar kvar. Vill ju ha lite tuggmotsånd. I receptet är det hasselnötter och mandel men eftersom jag är lite känslig mot hassel-byter jag ut det.

Plötsligt dyker en kisse upp och tycker att jag borde verkligen ägna tiden till honom inte läsa en massa recept och göra musli. Flera gånger fick jag lyfta ner kattskrället innan han gav upp. Och varje gång la han sig verkligen på boken?!

Tillsamman med de hackade nötterna la jag ner krossad bovete, pumpafrön, kokosflingor, linfrön, kanel, vaniljpulver, kardemumma och honung på plåten. Sedan stjuss in i ugnen 30 minuter 200 grader. Rörde om då och då.

Under tiden när plåten med denna härliga musli var i ugnen så hackade jag fikon och aprikoser. I receptet står det dadlar men jag gillar fikon. Och så tog jag även gojibär! När muslin hade rostats färdig tillsatte jag frukten och bären.


Blandade om ordentligt och tog mig en lunchtallrik med musli och soyamjölk. Kunde liksom inte låta bli... inte behöver man spara sig till frukosten nästa dag när man har en nygjord lyxig glutenfri musli som luktar himmelskt!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker misse är för söt som absolut vill vara självklart centrum i den ekologiska tillvaron! klia honom bakom örat från mej.

    Den ekologiska vaniljpulvret har jag också upptäckt och glatt mig mycket åt.

    SvaraRadera
  2. Tack för toppentips! Jag är glutenkänslig och är på ständig jakt efter bra recept. Har gjort något liknande men ditt verkar godare. :) Har du fler glutenfria recept på bloggen, tro..? Måste genast kika efter.
    Må så gott!
    Kram,
    ak

    SvaraRadera
  3. Vad är vitsen med att blöttlägga solroskärnorna över natten? Ingela

    SvaraRadera