17 okt. 2012

Hönsen boar in sig...


Jag hoppas verkligen att hönsen boar in sig i Glädjehuset! Det är mycket nytt nu för de små; hönshuset, redena och pinnarna. Sittpinnarna är ska dessutom bli än en gång nya då de här är bara för att de ska ha några. Maken håller på att snickra men det är ju ordinarie arbete under dagtid så det går lite långsamt. Reden är nya, dock ej hemmagjorda utan beställda. Ibland måste man prioritera vad man hinner med och vad andra kan göra.

Hönsen hade inte hitta till redena igår, kanske idag? Vi får se. Igår la de äggen i spånet :-). Det är ju ca 40-50 cm spån så visst kan man förstå att de ligger mjukt!

Igår när jag var inne vid 5-tiden så hade det börjat skymma. Normalt har vi haft tilläggs belysning från skymning till kvällen i vanliga hönshuset. Nu känns det som att vi inte kommer behöva så himla mycket tilläggs belysning, vi får se. Det är ju så ljuuuust då plasten släpper igenom ljuset!

Ja, det är dags att hasta i väg till jobbet igen. Har haft en behövlig sovmorgon! Katten tog in en mus i sovrummet i mitt i natten... och lekte rövare!

På återseende och
skönaste höstonsdag till Er!

4 kommentarer:

  1. Hallå!
    Har inte kommenterat hos dig tidigare, men jag har läst...
    Älskar din idé med att ha hönsen i växthuset! Följer med spänning hur det går....
    Jag har också höns, men det är nytt för i sommar! Det började som sommarhöns, som vi sedan skulle lämna tillbaka till hösten. Var det meningen... Men, mina barn skulle gråta ihjäl sig om vi gjorde det! Så efter mycket funderande så har vi nu köpt en gammal husvagn, till vinterbostad! Vad tror du om det?
    Kram och lycka till!
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Jaha, den här fina bilden ska jag då rakt inte visa för mina Hedemorahöns. Då kommer de att bli gröna av avund (och gröna höns vill jag inte ha).
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du har, tur att jag hittade hit!

    SvaraRadera
  4. själv tänkte jag ett eget fika och läsrum :)

    SvaraRadera