5 nov. 2012

Helgens to-dos och vitlöken!


Ja då gör vi ett nytt försök med att återkoppla helgens to-dos. Något konstigt hände förra gången jag försökte skriva, nästan som ett virus i hela inlägget... Ja Ja, hur gick det då?

Plantera vitlök
Yes, jag har planterat nästan två kilo vitlök. Först rensa rent i odlingsbädden, vända på jorden och fylla på med kompostmylla så att det blev luftig och fin jord att plantera i. Vi har ganska lerigt så det behövs alltid påfyllnadsmaterial. Men jag såg massor av maskar så odlingsbädden verkar må bra! Planteringen av lökarna påbörjades på lördag men jag fick avbryta när det började skymma och för att ryggen sa ifrån. Tror att jag börjar bli gammal (?) eftersom kroppen gör sig hör titt som tätt.

Jag plantera två sorter, Sprint och Thermidrome. Jag hade beställt två andra sorter men de var slut. Tyvärr. Hade ju beställt en mörkt lila och en vit för att lättare se vilka lökar det var om hönsen skulle vara i farten igen. Det blev 2/3 av odlingsbädden med Sprint som har ett lila skiftande skal och var stora klyftor. Den ska vara tidig, medelstor, svagt lila ca 9-15 jämstora klyftor enligt information. Den för tidigt stjälk och bildar en topplök. Skördeklar 15-25/7 och är inte lämplig för flätor.

Thermidrome var också en stor lök med många mindre klyftor. Det blev 1/3 av odlingsbädden med denna sort, jag tror jag gillade Sprint mer... Detta är också en tidig sort, stor ca 100 g med många klyftor. Den ska vara svagt lila men jag tyckte nog att den var mer vit än lila. Den har en flätbar blast så då får jag lära mig att fläta lök... Ena sorten kan jag fläta och den andra får bli knippen. Thermidrome ska också bli klar i mitten av juli till slutet av juli. Bilden ovan är på Thermidrome.

Hade ju tänkt att det skulle vara en vit och en kraftigt lila lök så att jag kunde lätt se skillnad om hönsen gjorde en repris och bökade runt klyftorna. Förra årets skörd blev ju attackerad av hönsen och låg huller om buller... inte blev det en stor skörd heller. Undrar om det var hönsens framfart eller brist på sol?

Sen har jag en massa groddknoppar som väntar på plantering som jag har fått. Tack ännu en gång snälla Lisa! Det är Leningradsij, Sabadrome (som jag hade beställt som sättlök) och Pterovskij som ska ner i jorden. Vi får se om jag hinner med innan tjälen... Lisa skriver; Jag sådde på vår och skördade hösten 1 1/2 senare. Höst - höst blir nog en rund lök. Obs. sätt i riktigt välgödslad jord med bra avstånd för bästa resultat. Ja, jag måste ju inte slå knut på mig själv om jag inte hinner, jag kan ju faktiskt så dem i vår.

Jag fick ju i alla fall ner sättlöken tidigare än förra året. En hel vecka tidigare! Om jag fortsätter så här två till tre år så blir det nog perfekt! :-)

Hur gick det med de andra sakerna på listan då?

Jo jag har promenerat med hunden, lekt godissök och busat. Ikat skönhetsvård, klippt klor och borstat pälsen. Jo, vi har haft det bra. Riktigt bra. Och tulpanerna och narcissena blev planterade i fjärilsrabatterna. Resten hann jag inte med. Får se hur det går med dem, i värsta fall lägger jag dem i ett kärl och fyller på med jord så kan jag plantera ut dem var jag vill ha dem senare i vår.

Alla frösådda plantor hann jag inte ta ha hand om men några. Dessutom hann jag gräva ner några bukar, omplanteringar och sjukstugeplanteringar. Känns bra även om jag inte hann med allt. Bokläsning blev det inte men en jag knåpade ihop en önskelista på litteratur ;-) Och så hann jag ju hälsa på några av er!

De provisoriska komposterna är inte ihopsatta än men jag kanske hinner med det under veckan. Det ligger komposthögar lite varstans som väntar på att få flyttas. Dessutom så har träden släppt sina löv och jag ska ju göra en lövkompost!

Japp, en skön och fin helg har jag haft med pyssel, god mat och familjen. Och några andra saker har hunnits med som jag återkommer om. 

Vad har ni hittat på i helgen då?
Ha det gott och på återseende kära ni! 
KRAM


2 kommentarer:

  1. Det var ju en hel del du har hunnit med! Fördelen med de milda vintrarna på senare år är ju att man i stort sett kan pyssla utomhus hela vintern även om man som jag bor i zon 4. Även här är vitlöken nere liksom hälften av nästa års frösådd.
    Annars tycker jag att julen börjar smyga sig på...kransar, ljusbrickor, hyacinter och amaryllis

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Av bulbillsådd vitlök, ta de runda vitlökarna du skördar och använd som sättor. Går snabbare att komma upp i storlek på vitlöken då. Sen är det inte alla typer som ger runda lökar efter bulbillsådd men det är ju kul att testa sig fram.
    Mvh David www.postannelund.chilipeppar.com

    SvaraRadera