1 mars 2013

Auberginesådd!


Jag är sen... mycket sen... flera veckor sen. Det är 1:a Mars och jag har idag fått ner fröna till mina aubergin eller äggplanta som det också heter. :-) Jag brukar så dem redan i januari eller senast i början av februari...  Anyway, nu är två sorter sådda och jag funderar på varför jag inte har beställt den tredje sorten som jag hade planerat? Black Beauty har jag alltid... men inte nu? 

 Det finns ju så många varianter av aubergine att välja! De ser verkligen olika ut, former och färger varierar efter sorter. Black Beauty är typ en "vanlig" sort ser "vanlig" ut... Men jag brukar ha lite olika för att det är så skoj. I år har jag beställt två andra, som är runda eller äggformade, en ljusviolett och en vit!

Solanum melongena
 
 

Ronde de Valence
Den ska vara mycket kraftigvuxen på 120-150 cm så den behöver nog ett bra stöd. Frukterna är ovalt runda, blankt violetta och ska snabbt bli stora. De ska vara perfekta för fyllningar...

Ronde a oeuf
Detta är en helt ny sort för mig, med vita droppformade frukter. Egentligen köpte jag denna sort för att de så tjusiga ut men det är klart att jag hoppas att den är god. Höjd 120 cm.

Vi får se men planen är just nu att odla dem i "murarhinkar" så att de kan flyttas in och ut i Glädjehuset. När det är fint väder, kan de stå på grusgården framför Glädjehuset i det så kallade Medelhavsgården. Det passar väl... Och när det regnar eller är kallt och blåsigt får de vara i Glädjehuset. Har vi tur så är förra årets väderlek ett minne blott!

Kanske att jag prövar igen att ha några plantor i en av varmbänkarna. Och hoppas på att inte göra som förrförra året, glömma öppna för ventilation så att jag kokar plantorna en solig dag :-/ Funderar på att inte ha glas under högsommar, lättare att få jämn temperatur med odlingsväv...

Ja det blir nog fler inlägg om Superfood! :-)
 Ha det gottaste!


[Bilderna lånade från Lindbloms frön där jag köpte mina frön.]

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om dina våndor! ;) Själv beslöt jag mig förra året för att INTE odla aubergine igen, efter att ha tagit upp plats för 4 stooora plantor i växthusets bäddar fick jag 1 liiiten usel aubergine! Nää, inte den utdelning jag vill ha! :) Men, kanske sådde jag för sent? Borde väl sås med chilepepparn? Ha en skön helg och må allt gro! :) Mia

    SvaraRadera
  2. Vilka snyggingar!
    Trevlig helg/ kram Tyra

    SvaraRadera