1 sep. 2013

Fruktig chilisås




 Idag blev det lite fruktig, lagom het chilisås! Aji Crystal passar till lite fruktigare och mildare sås då den har en citruston och inte är galet het. Näe hettan ligger någonstans mellan 50 och 70 tusen Scoville.

Jag hackade gul lök och morötter som jag fräste länge i lite rapsolja. Därefter fyllde jag på med hackade äpplen, Transparent Blanche och gula bifftomater. Tillsatte 5 dl vatten, socker och ättika och det fick koka i 45 minuter, eller småputtra. Sedan mixade jag allt och fyllde på glasburkar. Klart!


3 kommentarer:

  1. Hoppsan vilken pigg sås!
    Låter härligt användbar och "matig".
    Kanske är det Aji Crystal som vi också har! Jag köpte frön till aji amarillo men de ser ut som dina. Jag har picklat mina i år.
    Sköt om dig!
    Kram från Malin

    SvaraRadera
  2. Wow! Det där ser gott ut - och vackert! Vet inte om mina gula tomater räcker, får kanske halvera receptet. Behöver verkligen prova alla mina 8 chilissorter som jag inte vet vad jag ska göra med (från Piment de Padron till Black Scorpion Tongue). Aij Crystal är den näst starkaste - kanske ska ta Aij Pinaple istället? Eller är det fegt? Är nog feg.... Men läraktig! Undrar vad jag ska göra med alla de där svarta skorpiontungorna och långe, smale Joe? Alla "buskarna" ger mycket god avkastning! Får höra mig för i bekantskapskretsen - finns kanske några tuffa typer.
    Förresten - vad använder du den när gula såsen till? :-/

    SvaraRadera
  3. Vilket bra såstips. Och chilin lät intressant också. jag odlar några hetare sorter, men har länge letat efter en mildare och fruktigare variant att komplettera med!

    SvaraRadera