2 nov. 2013

Allemansrättens varor


Det är nästan tvångstankar när jag ser trattkantareller i skogen. Jag kan inte låta bli. Nä, att gå förbi denna gåva från skogen är helt omöjligt och det gäller alltid att ha en påse med sig. Egentligen bör man ju ha en svampkorg när man plockar svamp... men jag är ju inte ute och plockar svamp, näe jag är ute och går med hunden! ;-) 


I boken Självhushållning på Djupdal av Marie och Gustav Mandelmann kan man läsa om årets olika sysslor på Djupdal. Dessutom skriver de om det vilda; "På senhösten, efter några frostnätter, kan man fortfarande plocka en del bär och frukt ute i fria naturen. En självhushållares matsedel bör innehålla åtminstone några allemansrätter, [...]."

Och jag kan ju bara hålla med! Tyvärr har jag inte varit lika duktig i år som jag brukar, t ex saknar jag torkade nypon. Men trattkantareller har jag massor av!





Tillbaka till verkligheten! Båda mina svamptork är fyllda med trattisarna. Det blev ju trots allt 3 liter på dagens långpromenad med hunden. Och det gör inget att vi har mycket trattisar, de ska ju faktiskt räcka ett helt år. Kanske längre om man inte hittar några nästa år... 




Apropå Marie och Gustav Mandelmann, som är mina stora inspirationskällor, så har deras bok Självhushållning på Djupdal nominerats till Augustpriset i kategorin årets svenska fackbok. Stort grattis Marie och Gustav! Och så måste jag skryta lite om att jag har träffat dem i somras och gått runt på på deras underbara gård. Mäkta stolt må ni tro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar