4 maj 2014

Att bejaka utmaningar - solskenssirap


Man kan gå runt och irritera sig på det som inte är som det ska, eller så kan man göra något åt det. Man kan arbeta med problem eller med fokus på lösningar. Jag har både i det privata och i arbetslivet fokus på förändra det som inte fungerar, dvs inte gör lika samma om resultatet inte är det önskvärda. Samt att fokusera på målet och vad jag vill få fram istället på problemet. 

Så man kan tänka likadant över maskrosorna som är så hatade, förkastade och omdiskuterade. Grannar som kastar onda blickar på gräsmattor med solskensklickar... :-) Ja, man kan faktiskt bejaka utmaningen och koka lite SOLSKENSSIRAP. Det finns många recept att välja mellan men man kan göra det riktigt enkelt för sig om man vill: 


SOLSKENSSIRAP
Maskrosblommor
Syltsocker
Citron


Jag sköljer blommorna snabbt i
kallt vatten, ner med dem i en kastrull
och fyller på med vatten så att
det precis täcker blommorna.
River skalet från citronen och klämmer
saften ner i vattnet, blandar väl.
Låt det småkoka i 20 minuter innan
jag silar av och låter blommorna
rinna av. Kokar upp saften återigen
och sockrar med syltsocker.
Låter småputtra tills vätskan bliv
något seg och simmig.
Enkelt och bra!



Solsken på burk kan man aldrig få för mycket av!

8 kommentarer:

  1. Mums...och så vackert det är där i burken!

    ..och visst är det så, speciellt i trädgården att gör man på samma sätt så blir resultatet detsamma. Önskvärt eller oönskat...

    SvaraRadera
  2. Vilket bra och innovativt tips! Tack! :) Använder du bara kronbladen i blomman, som när man gör maskrosvin, eller har du med blombotten också? Ha det fint därute! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Spännande idé, den får jag spara!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Hej på dig
    Vad har du den där vackra sirapen till?
    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Vad häftigt, visste in att man kunde göra det...

    Du, jag har en fråga till om hönseriet. Du nämner att de bor utomhus sommartid men hur då? Bara några väggar, tak, öppet framtill eller hur har ni löst det? Vi är på gång med ett glädjehus men har lite funderingar över hur vi ska fixa till det för dem nu över sommaren.
    Tacksam för svar!
    www.baraanna.se

    SvaraRadera
  6. Åh! Detta måste jag testa... Typ nu! :)

    /Annie - Annies Enkla
    www.anniesenkla.se

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för en underbart inspirerande blogg - jag han använt många av dina recept och tycker om och känner igen mej själv i mycket av det du skriver om och beskriver! Jag gjorde solsken på burk i fjol och i vinter har jag njutit av te med solsken i.

    SvaraRadera