25 maj 2015

Nytt i prunuslunden!

Japp, från och med nu så är plommonlunden den nya Prunuslunden eftersom jag blandar plommonträd med vildkörsbär och hoppas även få till krikon.


Ni vet att jag gillar hållbar konsumtion och återvinning? Sagt och gjort, kaffesumpen här hemma har fått ett särskilt uppdrag. Precis som Barista har jag sedan ett lägre tag samlat kaffesump i särskild behållare med tanke på surjord. I jordmakeriet har jag samlat och samlat, blandat ut kaffesumpen med lite jord för framtida användning och då kanske främst med tanke på olika woodlandväxter i prunuslunden. Och då framför allt till en ny rabatt i prunuslunden. Kanske inte rabatt i den mening som man vanligtvis tänker på men eftersom det är en plantering med tillförskaffade växter så går det nog under namnet rabatt.



Den nya rabatten är urgrävd och så mycket av jorden som är möjligt återanvänds. Men innan återanvändning sållar jag jorden för att få bort gamla rötter och gissar om jag får ont i både sidled och i rygg av allt böjande och skakande. Inte direkt ergonomiskt. Men det är klart jag återanvänder jorden som troligen redan är något sur eftersom det är en del av gammal granskog men som nu består mest av sly. 



I bakkant lägger jag marktäck duk för att inte få in skogen i rabatten. Min önskan är att få ut rabatten uti i skogen istället... ni ska få se så småningom vad jag menar. Jorden som är sållad blandar jag med kaffesumpen, köpt koskit och barkmull för att få ner ph-värdet en aning.




För två veckor sedan var jag på Zetas och handlade min födelsedagspresent! Tacka vet jag svärföräldrar som vet vad man blir glad av, eller rättare sagt överlycklig! Ett presentkort på Zetas. Det blev framför allt strutbräken till denna woodlandrabatt som ska jag hoppas ska sprida sig! Men visst fick jag med mig lite annat också så som liljekonvalj med variegerade blad, kaukasisk förgätmigej och blå ormöga samt några buskiga bambun. 



Den blivande woodland rabatten är så pass stor att jag behöver även blanda med växter som jag redan har och som jag delar. Några vackra hostor som tål att delas på blir bra utfyllnad. 

Det kommer bli finfint om det är bara hälften så bra som i min tanke! Snart mera bilder!!! 
Glöm inte att titta på ursprungsläget, du hittar hela historien om min lund här till höger  - klicka på bilden "Blivande plommonlund"!


1 kommentar:

  1. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    SvaraRadera