9 dec. 2015

Heta morötter - Tanggun kimchi


Många har önskat recept på olika fermenteringar av grönsaker och framför allt kimchi-morötterna som är heta och krispiga. Så här kommer dessa underbara heta morötter som jag är så glad att jag kommit igång med.

Man kan säkert riva morötterna men jag har valt att använda min mandolin för att få små tunna stavar men ändå lite spänst för att få till det där krispiga i fermenteringprocessen. Med rivna morötter blir det säkert lika gott men inte samma lika.  Jag använder ungefär 1 kg morötter men i slutändan är det nog knappt 1 kg i produktion efter avsnoppningar och en och annan smakbit. ;-) Till 1 kg morötter 1 1/2 - 2 msk grovt salt utan jod.



Dag 1
Skala och strimla morötterna. Lägg dem i en skål, salta och täck med vatten i ca 10 timmar. Låt stå i rumstemperatur. Om du använder plast, se till att använda plastskål eller hink för matlagning och gärna en som du kan avvara till kimchiproduktion. Jag tiggde till mig hinkar från en förskola där det blir gott om hinkar efter sylt och mjölkprodukter av olika slag. Perfekt återanvändning, både till för mat och lufttäta!


Dag 2
Smaka av dina morötter och skölj av dem i kallt vatten. Smakar de för mycket salt, skölj upprepade gånger. Smakar de för lite salt, tar du lite mer salt i kimchipastan. Det ska finnas en sälta som är lite saltare än "normalt" med det sagt ska det kännas lite för salt för att det ska bli ett bra slutresultat.



Kimchipasta
1 msk kochugaru (chilipulver från Korea) Kan också vara annan chili men då vet jag inte måtten, beror ju på hur stark den är så pröva dig fram.
1 dl strimlad purjolök
2-3 vitlöksklyftor, beror på hur stora samt hur starkt du önskar.
1 bit ingefära. Jag brukar ta ca 7 cm stor bit. Jag gillar verkligen ingefärasmaken.
1 dl strimlad färsk rättika
1/2 tsk fisksås
1 msk salt ev. mer

Blanda ihop din kimchipasta. Jag mixar ihop det mesta för jag gillar enkla och snabba lösningar. Dock tar jag hälften av rättikan och hälften av purjon i mixen. Resten av purjon och rättikan blandar jag som strimlat ner i den färdiga mixen. Det ger lite mer stuktur i den färdiga Tanggun.


 Blanda dina avsköljda morötter med kimchipastan väl. Lägg dem i en burk med tättslutande lock. Det är ganska viktigt att det håller för det bildas gaser när jäsningsprocessen är i gång. Om du använder glasburk bör du pysan den pyttelite efter någon dag eller använda vattenlås/jäsrör. Ställ in i kylen och låt fermenteringen vara ifred i 10 dagar.



När den är färdig brukar jag fylla upp batchen i mindre burkar. Dels för att det är trevligt men också för att förlänga hållbarheten på produkten. Om man öppnar samma burk om och om igen minskar hållbarheten jämförbart med småförpackningar som öppnas endast några gånger. Mina heta morötter har sitt orginalreceptet från boken Kimchi och andra Koreanska rätter har hållbarhet på minst 1 månad. Receptet är något omgjort och morötterna brukar hålla i sina småförpackningar i ca 2 månader... sen tar de slut. Kanske håller de ännu längre, vem vet?

Prova, du kommer inte att ångra dig!


2 kommentarer: