19 dec. 2015

Het linssoppa med saffran och ingefära




I morgon har vi glöggfest och det är tredje året vi har festen den 4:e advent. Glöggfesten börjar på eftermiddagen, är barnfri och innehåller en galet rolig glögg-battle. Vem har bryggt den bästa glöggen?! Till glöggen brukar vi ha lite småplock och senare på kvällen äter vi lite mat.

I år blir det het linssoppa med saffran och ingefära till middagen. Jag sitter just nu och äter den, proväter för att se om mitt hittepå håller måttet. Och ja, det gör den om jag får lov att säga, supergod. Den kommer att serveras i morgon!

Het linssoppa med saffran och ingefära
Soppan är vegetarisk, laktosfri och glutenfri.

Ingredienser 
7,5 dl röda linser
10-12 medelstora potatisar
3 medelstora gula lökar
1 dl riven ingefära (2 stora bitar)
100 gram tomatpuré (en halv tub)
1,5 gram saffran (3 påsar)
5-6 st vitlöksklyftor
chilipeppar efter smak. Jag valde chiliflakes som jag har gjort på en gul medelstark chili med citrustoner
4 msk olivolja
salt och peppar
1,5 liter vatten
1,2 liter kokosmjölk (3 burkar a 400 ml.)

Hacka löken smått och fräs den i olivolja på medelvärme. Hacka vitlök.
Tillsätt hackad vitlök och saffran, fräs någon minut. Skala och riv ingefära.
Häll på vatten och riven ingefära. Skär potatisen i små tärningar.
Fyll på med linser, tärnad potatis och kokosmjölken. RÖR. Låt småputtra.
Krydda med chili och tomatpuré.

Låt allt småputtra under omrörning tills potatisen och linserna är mjuka. Obs, fastnar lätt i botten. Fyll på eventuellt med lite vatten om soppan blir för tjock. Smaka av med salt och peppar. Mixa soppan till en len underbar lyxig soppa med mycket smak.

Jag har valt kokosmjölk både för smaken och krämigheten men också för att göra soppan "lakto-vänlig".

Man skulle lätt kunna göra den med lite mer sting men ibland måste man vara rädd om gästerna! ;-)

Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar