10 jan. 2010

Handla maten


Efter jul och nyår har vi slarvat något. Vi har inte planerat och storhandlat som vi brukar. Vi har tagit det ganska mycket day by day... skönt men inte särskilt smart. Både för att man handlar alltid lite extra gott för varje gång man ska handla mat men också för att vi bor en bra bit bort från affären.

Nu när jag sitter och planerar och funderar över maten och handlingen så handlar det mycket om säsongens mat. Det vill säga rotfrukter och vad och hur man varierar maten med. Jag försöker handla mycket ekologiskt och gärna närproducerat men jag handlar gärna inte sunkig frukt eller grönt... Dessutom så finns det så mycket gott som jag inte vill avstå och som inte alltid är eko... Papaya, choron och annans.... mumsigt värre.

Så idag är det bara att ta tag i handlingen. Tråkigt men sant.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där i vissa lägen. Exempelvis när man vill laga lite mer "exotisk mat". Vi lagar koreanskt här hemma och det är inte lätt att hitta de produkterna i eko.

    SvaraRadera
  2. Ja, att slåss med samvetet är en plåga...

    SvaraRadera