16 jan. 2010

T o m a t e r


Har anmält mig till Tomatklubben i år och ska köpa frön till tomater. Maken byggde förra sommaren ett litet tomathus till mig som fungerade bra. Det blev en hel del tomater och ända fram på senhösten plockade vi härliga tomater. Det kallar jag närodlat!

Fredag kväll efter maten var jag något avslagen efter en veckas jobb. Dessutom helt nytt jobb med helt nya arbetsuppgifter så det är mycket intryck i början. I alla fall så, hör och häpna, så satt jag med tomatkatalogen och drömde om sommarens skördar. Låter det galet? Inte för mig, jag kan bläddra i frökataloger och trädgårdsböcker, rita upp och planera i timmar. Mycket lustfyllt!

Men att beställa från Tomatklubben är inte det lättaste. Att sortera bland 500 sorter känns näst intill en omöjlig uppgift om man är som jag; intresserad men har inte så mycket kunskap. Ja ja, några sorter ska jag väl klara av att välja.

Tomater är ju rena rama lyckopiller och jag gillar smaken skarpt. Så här på vintern är det ju inte mycket till att köpa tomater i affären då de flesta inte smakar så mycket. Men jag har faktiskt inlagda tomater i matkällaren från i somras. Det är så gott till stek... Dessutom har jag tomatsås i frysen som blev tillagad av härligt mogna tomater i olika färger och sorter. MUMS!

7 kommentarer:

  1. Skulle du fråga mej om tomater finns det bara en sort jag kan rekommendera. Det är druvtomaten Supersweet 100. Den finns hos Impecta.
    Små runda och mycket söta tomater. Och de ger bra, drygt 100 frukter på en klase är inget ovanligt.
    Den här sorten som jag odlat i snart 20 år,kan jag inte vara utan.

    SvaraRadera
  2. Hm...bra där Göran! En av mina favoriter från förra året blev Black sweet cherry. Jag menar nästan svart och så söt godisbit får man leta efter. Då kanske jag ska leta upp Supersweet och jämföra upplevelserna :-)!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag grymt avundsjuk. Tomathus!! Det är så gott med riktiga solmogna hemmagjorda tomater! Tänk att ha så många att man kan göra egen tomatsås...

    Här har vi bara sol på balkongen till lunch på sommaren. Jag gillar skuggan bättre än solen om jag ska sitta och jäsa och fika på balkongen, men någon tomatodling är ingen större idé, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Karin: Ja tomathuset är guld värt! Men jag skulle nog vilja ha ett ännu större så jag får plats med meeer...mycket vill ha mer! ;-)

    SvaraRadera
  5. Snälla, snälla visa och tipsa när du hittat tomathuset under snön igen. Låter som en fantastisk räddning till mina vanligtvis förkrympta tomatplantor.

    SvaraRadera
  6. Guud vad jag blev hungrig. Man kanske kan kika förbi på en bit mat nån dag?? =)

    SvaraRadera
  7. Mamma mimmi: var inte orolig, risken är att ni tröttna på mina tomater och tomathuset när det väl är dags :-)

    Emelie: Välkommen!

    SvaraRadera