3 juni 2010

Symphytum officinale


Har länge försökt utrota vallörten i trädgården då den sprider sig helt utan dess like. Tills jag kom på att jag har ju användning för den?! Nu har jag den i utkanten av trädgården och där får den vara i fred ända tills jag kommer i början av juni och skär ner dem.... sedan kommer jag en gång i månaden och härskar.

Vallört, benvälla, valla eller svartrot som den också kallas är en bra gödningsväxt precis som nässlorna. Jag har två alternativ på mina växtnäringar; den ena är bara vallört i en stor dunk och den andra är vallört och nässlor i vatten. Till helgen blir det den sistnämnda för vi har mycket vallört och bra med nässlor. Dessutom luktar denna blandning inte så starkt...

Plötsligt får ogräset en mening!




6 kommentarer:

  1. Det gäller att bli vän med sina fiender :)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat där! Min mamma gjorde alltid nässelvatten, jag har ännu inte provat. Har inte ens kommit så långt att vi skaffat vattentunnor - som varit bestämt i ganska många år nu.... Men vem vet, en vacker dag... :-)
    Sen har vi ju vårt eget guldvatten, som man spär ut och gödselvattnar med - fast då kanske mest blommor, inte grönsaker...
    Hoppas du mår bättre nu förresten, så jobbigt det måste vara att vara vårallergiker.
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  3. Marie: Nässelvatten är bra grejer, likaså guldvatten! När vi hade kolonilott så använde vi mycket av guldvatten och det växte så det knakade! Nu använde jag mest hönsskit! :-)

    SvaraRadera
  4. Härligt, jag har bara använt nässlor i år till gödning av grönsakerna så det ska bli så spännande och se hur bra det funkar.
    Luktar i alla fall pyton urk.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  5. Lena: ja men visst luktar det illa! Inga sköna dofter här inte. Man får väl doppa näsan i en blomma :-)

    SvaraRadera