28 feb. 2011

Finns det någon köksbänk under all jord?


Hos Tankar från trädgårdsmästaren finns denna underbara skylt! Kunde inte låta bli att le när jag såg den och tittar på min köksbänk. Sitter vid datorn varvat med planteringar och drömmer. Tar det lite piano kan man säga och gör precis det som faller mig in. Har bestämt mig att ta det lugnt även om det finns många måsten. En magkatarr har gjort sig närvarande, som ett brev på posten och då är lite omplanteringar (eller nysådd) och datoriserande guld värt. Avslappning!


Skrev ju igår om att jag inte riktigt orkade ända fram med omplanteringarna. Och inte konstigt är väl det när det står plantor överallt?! Idag har jag fortsatt med omplanteringarna av tomaterna och vissa frön har ju tagit sig över förväntan. T ex Garderners delight, alla 15 frön som jag satte har grott?! Så jag undrar, kan jag få bra resultat med dessa coctailtomater på friland eller är det ett måste med växthus? Jag har ju mitt tomathus men hade ju tänkt odla fler sorter där inne... :-)


Och så vad hittar jag i brevlådan idag?! Ett brev med flera tomatfrön.... *jag ler hela jag* Men var i alls in dar ska jag ha alla dessa småplantor? Det är ju fortfarande vinter utanför dörren. Min odlingshylla kommer ju vara överfull inom kort. Får nog diskutera detta med maken.... För varför vara återhållsam när man kan odla sig en djungel?!!!

Kanske att jag skulle ha en öppen trädgård på senvåren och sälja plantor som inte kommer att få plats här hemma. De blir ju av fin kvalité, odlad i ekojord och allt. Och så kan det ju bli lite roligt med besök ;-)

Nä, nu tillbaka till omplanteringarna :-)

9 kommentarer:

  1. Jag tog en paus i min omplantering... för att läsa lite bloggar och hamna hos dig =). Ville bara säga hej och lycka till =)/ Mari

    SvaraRadera
  2. En strålande idé med försäljning av överskottet, vi är nog många som inte riktigt orkar driva fram de små liven som du gör, själv har jag så många faror som lurar på de små plantornas så jag har gett upp efter hundarnas, katternas, småbarnens, torkans, ljusbristens framfart. Skulle absolut köpa plantor av dessa spännande sorter som du har när det är dags för utplantering!!! Om det bara fanns någon i närheten som sålde förstås!
    Eija
    Eija

    SvaraRadera
  3. Ja, du vi får väl se om det blir plats till alla drömmar och groende plantor. Växthuset som står i oroväckande små lådor i carporten (=mycket montering!)är på 8,2 kvm. Beställt från Willab Garden som har riktigt bra priser nu när de firar 25-årsjubileum. Hade jag kunnat hålla mig liiite till hade jag landat på dryga sex papp. Hälsa maken att jag ber om ursäkt i förskott om jag gör hans fru mer köpgalen än brukligt. Kram M

    SvaraRadera
  4. ...och god bättring förstås. Alltid får man sota för att man "är duktig" och försöker hinna med allt.

    SvaraRadera
  5. Blomkronan: Du är hjärtligt välkommen att pausa här :-) alla behöver pausa då och då!

    Norrfrids Eija: ja det är kanske lite långt att komma på en fika och få med sig lite tomatplantor men du är verkligen hjärtligt välkommen!

    Mamma Mimmi: Lycko dig med ett eget riktigt växthus! Ganska avis är jag.... Och tack, jag ska verkligen kurera mig och bara vara lagom duktig. KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag kan undra lite över var du bor någonstans...om det är på tok för långt att åka på öppen trädgård eller om man hinner och orkar...

    SvaraRadera
  7. Malin: Mellan Södertälje och Nynäshamn....Kanske i samband med storstadsbesök?

    SvaraRadera
  8. Brukar inte vara svårt alls att få tomatplantor sålda på våren, det tycker jag absolut du ska satsa på om du får över. Jag har odlat Gardeners Delight utomhus med gott resultat. Välj bara ett varmt och vindskyddat ställe så går det säkert bra. Ett tips annars är att göra ett indiantält av slanor, sätta tomaterna i och dra fiberduk eller plast runt. Har du plast måste det vara hål upptill.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Lisa: men tack för tipset med indiantält! Har ju sett det förut men har glömt bort det... tills nu när du kommer med detta tips! Och då ska jag prova ute med Garderners delight!

    SvaraRadera