28 feb. 2011

Klädshopping är ångestladdat för mig...


I lördags var jag och shoppade lite kläder till basgarderoben. Det behövdes verkligen. Har nyligen sorterat ut en massa kläder som antingen hade "krympt", såg riktigt urtvättade ut eller var trasiga. Även om jag inte är modetokig så vill jag ändå se hel och ren ut. Jag lägger inte så himla mycket energi på kläder, dock börjar jag inse att kvalité lönar sig i längden.

Jag hade gärna velat handla kläder med hög kvalité, gärna eko och producerat i Sverige. Helst ska de passa mig och min kropp också. ;-) Men nu tillåter inte min ekonomi dessa krav helt och hållet. Jag väljer ju maten med omsorg, jag lever ganska hållbart med tanke på hur jag reser, vad jag har för el med mera. Men jag kan inte riktigt välja kläder efter mina önskemål. Jag kan inte göra allt men alla kan göra nåt...

Jag måste också erkänna att jag inte riktigt kan det här med klädindustrin. Jag handlar i större klädkedjor och letar efter ekolappar på kläderna. Enkelt. Kanske om jag la ner mer energi på att lära mig saker och ting om var kläderna tillverkas, vem som tillverkar dem och av vad skulle det bli lättare att handla också. MEN jag vill inte lägga den tid på att leta... Jag vill inte lägga många timmar på något som kläder för jag har annat på min priolista.

Så vad handlade jag då? Jo till och börja med så blev det tre be-hå:ar! Som sagt jag brukar inte lägga så mycket energi på kläder och nu har jag precis slängt en himla massa underkläder som inte var fräscha längre. Och den "sista" dugliga behån som jag hade på mig när jag provade kläder gick faktiskt sönder under trippen!!! Hahahahaah snacka om att använda sina kläder tills de tar slut. Jag hade med mig dottra och det var tur det, annars hade jag slitit mitt hår av ångest. My good vad är svårt att hitta kläder som passar.

Sedan köpte jag en träningsbehå från Röhnisch som var på rea. Bra där för jag var verkligen tvungen att köpa en eftersom jag har börjat löpträna. Tejp är inte så skönt (hahahaha) men jag måste ha nåt som håller brösten där de ska sitta. "Sportbh för medelintensiv träning, snygg omlott i ryggen med stor silverlogo. En favorit som passar många och som alltid får bra betyg i test!" Men inget eko så långt ögat kan nå i mina bysthållare. Förhoppningsvis är det kvalité.

Ett par jeans blev det också. Hade ju velat ha "vanliga" byxor men de såg ganska roliga ut på mig... ridbyxstyle passar uppenbarligen inte på mig även om jag kallar mig för Bondjäntan. Jag fick till det med några toppar av ekologisk bomull och det kändes bra. Tittade på lite blusar också men inget passade i min smak. En halvtaskig shopping kan man säga. Och helt ärligt, det är inte min paradgren att gå och shoppa. Långt ifrån. Men brösten sitter på plats!



1 kommentar:

  1. Men lyckliga du som hittade 3 Bhar på en och samma gång! DET är ju den absolut jobbigaste shoppingen! :)

    Och jag håller med om att det är lite frustrerande att "bra" kläder ligger långt från de flestas tillåtna klädekonomi, så ibland är det ju till och med svårt att köpa kvalitet.

    Själv tycker jag att Lindex har bra ekogrejer i schysst kvalite till bra priser, likaså Åhléns Åh vad bra!- serien! De butikerna är ett bra ställe att börja på åtminstone! :)

    Sen har vi ju alltid Second Hand- shopping för den som orkar rota igenom alla klädställningar på myrorna.. ;)

    SvaraRadera