19 mars 2012

Bokdjävulen slår till!


Jag har skickat efter några böcker som jag behövde. Jag gick igenom lite olika argument för mig själv som jag skulle lägga fram till maken varför jag behövde dessa böcker:

"Det är för att vi ska kunna leva ett grönare liv."
"Det är för att vi ska kunna hålla matkostnaderna nere."
"Det är inspiration för en mer varierad kosthållning, roligare mat."
"Det är för att jag ska bli ännu bättre på odling."

Nä jag sparar dem till ett annat tillfälle, just nu kan jag faktiskt använda mig av en annan. Jag köper min egen födelsedagspresent, jag fyller ju år i början av april! Den kan man ju bara använda en gång om året så det gäller att passa på. Dessutom är det ju en investering! ;-)

Italiensk bondmat från Paolos trädgård
Paolo Roberto framställs ofta i tv som något brysk och inte så sympatisk men jag tror på denna bok. Har bläddrat i några av hans andra kokböcker; fastrarna och gästerna och gillar dem. Jag förstår att han får hjälp med böckerna och de är faktiskt smakfulla och trevliga. Italiensk bondmat låter gott och eftersom jag nu odlar en massa härliga råvaror så som chili, tomater, paprika, aubergin, zuccini, kronärtskockor och borlottibönor så tänker jag mig att jag och Paolo passar ihop, i allafall i pappersform. Ja menar, vad sägs om pasta med kronärtskockssalsa?! Provläs Italiensk bondmat från Paolos trädgård av Paolo Roberto

Lev mer på mindre
Jag läste ett inlägg av Eija på Norrfrid om en föreläsning som hon hade varit på. Hon visar vackra bilder från boken Lev mer på mindre som Maria Österåker har skrivit, som var föredragshållaren om prissättning för mathantverkare på föreläsningen hon var på. Och jag blev helt såld. Jag önskar jag hade fått vara med på föreläsningen men jag får väl nöja mig med boken. Jag tror boken är helt i min smak, det ser ut som det i alla fall på bilderna Eija bjuder på.

Året i köksträdgården
Den har stått på min önskelista sen jag fick reda på att boken skulle komma ut. Jag följer ju Tyras blogg: Tyras Potager - Köksträdgården och kan inte få nog. Om boken; "För varje månad presenteras smarta planeringstips och lämpliga projekt att ta itu med just vid den aktuella tidpunkten på året, som egen jordberedning, frösådd, förkultivering, snickring av kallbänk, tillverkning av pilstaket och insamling av fröer. Oumbärliga att göra-listor avslutar varje månadsavsnitt." Ja men ni hör ju, boken är ett måste! :-)
Så nu får jag längta och vänta, snart kommer mina små härliga böcker. Hoppas att de kommer snart! Ibland kan väntan kännas som en evighet. Men den som väntar på något gott...


5 kommentarer:

  1. Ja, du - det är något konstigt med köpdjävulen och de där odlings/självhushållningaböckerna. Lova att recesera Lev mer på mindre så fort du läst den - jag blir sååå sugen!
    Köpte just min absoluta favorit Växla Ner av Karin Lilja på Bokus rea och läser om den en tredje gång. Blir lika inspirerad varje gång.

    SvaraRadera
  2. Vilka spännande böcker!
    Lycklig bokfrossa önskar fröken Dill

    SvaraRadera
  3. Jag är jättesugen på Lev mer på mindre... vart hittade du den?

    SvaraRadera
  4. Du har både god smak och bra argument.
    Har själv fått en dos böcker med posten idag. En var en födelsedagspresent (fyller i november) som precis kommit ut. Den andra hade jag köpt på Bokbörsen (samlade antikvariat på nätet). Rekommenderas varmt - Återvinning vettu!

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Vilken härlig blogg du har!!!! Har precis hittat hit och jag kommer garanterat göra fler besök hos dig!

    Så mkt intressant och tänkvärt här, absolut!! Har beställt boken "Lev mer på mindre" på adlibris och väntar spänt på den:O)

    Tack för alla tips!!

    Kram gunilla

    SvaraRadera