12 mars 2012

Dags att planera påskkycklingar!


Nu är det hög tid att planera för påskkycklingar! Eller inte bara planera utan även sätta igång äggkläckaren då hönsen inte ruvar på beställning. Konstiga höns va?! Förra årets kycklingar ser du på bild och det blev över tjugo stycken förra året. I år, blir det nog två omgångar så vi får se hur många det blir allt som allt...

Jag samlar ägg och lägger i kläckaren. I den ligger de ca 21 dagar och då kan man börja höra en massa pip innan de kläcks. Spänningen är stor och hela familjen håller "vakt". De ska inte plockas ut ur kläckaren för än de har torkat, det är viktigt. Sen är de inte så himla söta när de är "blöta" utan de tar en liten stund innan de är så där sockersöta! :-)


22 kommentarer:

  1. Men jisses så söta! Jag tror jag smäller av :-) Måste visa dom för H, smälter han inte nu då smälter han aldrig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt söta! Vi brukar ha dem i köket första veckan när de är som sötast och behöver lite extra omsorg...

      Radera
  2. Spännande, allt nytt liv är ju välkommet....men det är ngt speciellt med kycklingar :)

    SvaraRadera
  3. Ohh det var det sötaste jag sett. Jag drömmer verkligen om höns. Måste lösa det var det skall bo på vintern.
    Undrar om det finns någon man hyra in dem hos under vintern.
    Ha det gott och lycka till med de kommande små.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket gott med hönsen. Men det är struligt när de rymmer och gillar köksträdgården...

      Radera
  4. Prrrrrrrr.... åhåhåh ojojojoj så söta!
    Ja i förhållande till ditt påskpynt så ligger hela världen i lä. Levande kycklingar till Påsk! -jo, ja tackar jag, snacka om påskpyssel!
    Jag vågar inte skaffa kläckare för då kan jag nog inte motstå att ha en omgång på g hela tiden...
    Å du, dina UNDERBARA salvor kom med posten idag... Bondjäntan for president! Inlägg hos mig kommer - bered dig på mer beröm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påsk-pyssel i allra högsta grad. Kanske då inte som de flesta, fixar lite och sen plockar undan... nä här är lite längre pysseltid och så luktar det inte så gott efter ett tag ;-)
      Bondjäntan for president! ja ja mensan de vore nåt det!

      Radera
  5. Vet du vad jag läste först? Nu är det dags att PLANTERA påskkycklingar! hahaha, jag trodde det var någon speciell blomma eller grönsak som du kallade för påskkycklingar. Riktiga, levandes små dunbollar är då 1000 ggr mer spännande, säger jag som har en stor hönslängtan. lycka till med kläckeriet!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha plantera kycklingar... man läser vad man tror att det ska stå ;-) Nä du, eller kanske att man kan säga att jag planterar dem i äggkläckaren!

      Radera
  6. Måste säga vilken härlig blogg du har! Själv så försöker jag göra ett tappert försök till att odla upp på mina balkonger i år så att jag kan få ut så mycket av dem som möjligt. Men det är svårt att hitta info om just balkong-odling och ätbar sådan =) har du tips?
    mvh
    Dorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och bockar ödmjukast för komplimangen! Vad gäller balkongodling tänker jag att allt som inte behöver stå länge eller djupsäng borde passa... sallad, mangold, zuccini, tomater och chili, gurka, krasse, blomsterbönor, ärtor, och så vidare.

      Radera
  7. Lycka till med kläckeriet. Vi lyfte på vår höna i kväll men tror du inte att den rackaren, efter att vi lagt tillbaka henne, lämnade redet och hoppade upp på pinnen. Nu vet jag inte hur det har gått men tänker att det blir inte kallare än kylskåpskallt i hönshuset och har hon ruvinstinkt så lägger hon sig väl i morgon igen...
    Det är mycket med de där hönorna ;-)
    Ha det fint!

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, vi har allt för ofta fått hönor som ruvat och ändrat sig :-/ inte kul.Hoppas de håller vad de signalerar och ruvar klart.

      Radera
  8. åh, jag vill också ha kycklingar! har ju en gammal lekstuga....kanske när barnen blir större?

    SvaraRadera
  9. Kul! Jag har varit biodlare, har du funderat på egen honung...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, svärisarna bor ett stenkast härifrån och är biodlare. Jag är dessutom lite känslig för bistick... Men jag har ju tillgång till honung så det räcker! ;-)

      Radera