21 apr. 2012

Prunus domestica



Jag har beställt tre plommonträd och ett sviskonträd till min plommonlund. Jag skulle även vilja ha krikon och körsbärsplommon också men de får vänta. De plantor som kommer i mitten av maj är följande:
  • Experimentalfältets sviskon är en svenska sort från mitten av 1800-talet och härstammar från Experimentalfältets trädskola. Färgen på frukten är svartviolett och med ljusblå dagg. Fruktköttet är gulgrönt och smaken sötsyrlig. Det är en bra pollineringssort och inte så vanlig. Sviskonet ska jag ha för att torka.
  • Kuokkalas rödplommon är en finsk plommonsort från trädgårdsforskningsanstalten vid Pikis. Frukten är rödgul och medelstor och trädet har ett hängande grenverk.
  • Den tredje sorten är en rysk gul plommonsort som heter Onega gulplommon. Den ska vara ganska härdig och självfertil.
  • Sinikka blåplommon är sist ut i startfältet och det är en finsk sort. Det ska vara en av de bästa sorterna för nordliga lägen. Trädet blir fort bördigt och är en bra pollineringssort. Frukten är blå och köttet gulbrunt. Plommonen är små och mognar i början av september.


Foto: Anna Vattenkanna

Jag tänker mig en lund liknande som Anna Vattenkanna har i sin trädgård. Om man inte har upptäckt hennes blogg rekommenderar jag den varmt. Hon är så himla duktig och inspirerande, jag älskar hennes bilder på hennes trädgård! Och jag vill ha lika, samma. Så min plan är att härma hennes idé till min plommonlund med gången och layouten.

Det är ju på sidan av huset som plommonlund ska äga rum, där är en gräsmatta full med mossa nu. Tanken är att jag också ska plantera lundaväxter där så småningom. På våren skulle jag vilja ha ett hav av krokusar och sen vet jag inte riktigt... men det löser sig nog. Kanske nåt man kan fröså...?

Varför vill man då ha en plommonlund? Jo, det finns flera skäl, ett är att gräsmattan aldrig blir en gräsmatta med alla mossa. Ett annat är att det är en smal tråkig plats i vår trädgård. Det tredje skälet att en lund kan vara så himla vacker, se bara på Annas bild. Ett fjärde är att plommonblommor är så vackra. Ett femte är att plommon är gott!

Kram!


14 kommentarer:

  1. Många goda skäl :-) Det ska bli så roligt att följa din plommonlund. Sen ska det bli väldigt roligt att träffa dig på bloggträffen i maj för jag ska också dit.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser också fram emot min plommonlund! Dock synd att det dröjer innan de kommer...
      Ja, jag ser också fram emot bloggträffen och så får jag ju träffa dig i IRL!

      Radera
  2. Ja, en sån härlig idé med plommonlund. Och så blanda lite olika Prunusarter... wow! Tänk att gå där på stigen i sakta mak under blomskyarna. Du funderade på underplantering - idag visar "Vi tre och trädgård" en underbar "skog" från Alnarpsparken där man planterat ett hav med bl a olika julrosor. Jag har varit här IRL och det är helt makalöst... så några julrosor skulle du ju kunna peta ner :-)

    Så roligt att vår gång i vår miniskogslund kan ge lite inspiration. Tack för att du frågade mig om du fick använda bilden!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att blomningen blir magnefik och så alla goda plommon... Julrosor är ingen dum idé... har nyligen fått några ;-)

      Klart man frågar om lov att använda andras foton, man har väl lite hyfs! :-)

      Radera
  3. Det kommer att bli helt underbart!!!Och ätbart sånt gillar jag kanske lite rabarber och svartvinbärsbuskar med som gillar skugga. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst blir det bra, vackert och ätbart!

      Radera
  4. Krya på dig kram från mig. Spännande sorter du hittat där till lunden. Jag kan kolla om det finns något lämpligt rotskott på mitt krikon om du vill. Just nu är det ju lite stressigt här,så jag kanske inte hinner skicka i rappet, men ska kolla idag därute, så hör jag av mig om jag hittar något lämpligt. Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja men klart jag är intresserad av krikonskott! Är de blåa eller? Jag vill ju ha så många olika sorter som jag bara kan klämma in, mycket vill ha mer... ;-)

      KRAM

      Radera
    2. Ja de är blåa, och passar fantastiskt bra till saft, för de är lite syrliga. Det blir mer vuxensmak på saften, vi brukar ha den som måltidsdricka. Otroligt vacker färg också, som finaste rödvinet :-) Jag tror nog det ska gå att få upp någon liten rotstickling, fast det kanske inte kommer de närmaste veckorna. Vi hörs. Kram !
      Lisa/Lisas trädgård

      Radera
  5. Spännande, sviskon fick jag av min far, gula plommon fanns på tomten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med stenfrukt. Man kan ha den till mycket gott, både färsk konsumtion och i olika inläggningar...

      Radera
  6. Jeg tenker og på å kopiere den gangstien av planker, den er svært vakker :-)

    SvaraRadera
  7. Åh, det låter helt underbart med en plommonlund och Anna Vattenkannas stig väckte mitt habegär också, den är så fin.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det låter alldeles underbart med en egen plommonlund och med en stig, liknande Annas lär det bli superfint!

    /Annika

    SvaraRadera