18 juli 2012

Luktblogg med lavendel!



Jag önskar att detta vore en "luktblogg" så att ni hade fått ta del av den underbara doft som jag hade igår kväll... Jag planterade om mina frösådda lavedelplantor och det doftade underbart! Där stod jag vid min planteringsbänk, ett glas vin och ett sjok av lavendelplantor. Nu slog jag ut mitt vin medan jag planterade men vad gör väl det, bara doften av lavendel är berusande! :-)

Jag sådde frö av lavendel i pluggbrätten i slutet av januari och de har klarat sig himla bra utan någon större omsorg. Nu får de landa i egna krukor innan de ska planteras om som "en sjö" i meditiationsträdgården.

Jag brukar säga att jag INTE har något tålamod men jag får kanske omvärdera mig själv. Förra året påbörjades meditationsträdgården, planering, utgrävning, rabatter och så vidare. I januari sådde jag petunia, lavendel och honungsalvia till meditationsträdgården. (Petunian för att få lite blått redan i år.) Och nu, i juli ett år senare står jag och planterar jag om lavendel... allt enligt plan!

Honungssalvian är redan planterad på plats och inom snar framtid planteras även lavendeln. Jag hoppas att lavendelplantorna räcker till... vore ju roligt om jag blev färdigt med "lavendelsjön". Först måste jag bara rensa bort ogräs, bereda den styva lerjorden med sand, bygga en brygga (!) och SEN plantera mina lavendelplantor till en sjö! 






6 kommentarer:

  1. Låter fint med en 'lavendelsjö'!!! Förstår att det doftar gott! Planterade också om lavendel häromdagen, men bara spontansådda mellan plattorna - de verkar trivas bäst där! :) Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska sedan sitta vid min sjö... och njuta...!

      Radera
  2. Låter jättefint!
    Ett litet tips kanske, offra lite av dina lavendelplantor och klipp ner dom så förgrenar de sig bättre och du får fina buskiga plantor till nästa år.
    Använd klippet till att sätta sticklingar ifall du önskar flere plantor...
    Lycka till!

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag klippte dem vid omplanteringen!

      Radera
  3. Det låter jättefint på din beskrivning!Jag var i en trädgård i veckan.Hon hade förökat all lavendel själv o det var mängder!!!PÅ våren stack hon ner klippet som blev när hon beskar direkt på plats där det skulle bli en ny häck!Enkelt o bra resultat fick hon :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med inspirationsbesök?!
      Mängder med lavendel skulle jag absolut klara av.. ;-)

      Radera