14 juli 2012

Sjukstuga för Magnoliorna...


I våras kunde jag konstatera att det inte var bara mitt ben som mådde dåligt utan även mina magnolior. Den ena är en Leonard Messel M. x loebneri med rosa blommor som är en hybridmagnolia mellan Stellata och Kobus och den andra är en Stjärnmagnolia Stellata med vita blommor. Fem och tre år gamla, dryga metern och jag fick skära ner dem... 


Sen dess har de varit i sjukstuga, uppgrävda, en i en hink och den andra i en mjölkback med rododendronjord. De har stått i skugga och vindskyddat bredvid matkomposterna bakom lilla vita torpet. Den ena har tagit sig bra medan den andra var jag på väg att kasta igår när jag plockade fram dem. Först såg jag inga livstecken på den i mjölkbacken... men sen såg jag småkryp på henne och några ynka blad...  :-/ så visst fanns det liv!



Nu har jag tagit upp den ynkliga pinnen, tvätta av den ordentligt med vatten och lite såpa. Rötterna verkar okej... Sen ska jag göra en ny härlig jordblandning till henne så att hon kan återhämta sig. Maken fick "order" om att köpa rododendronjord, kogödsel och torv så att jag kan göra en nice magnoliablanding. Jag ska även hämta sand, eller be sonen ;-)så att jag kan göra Gott&blandat-jord till mina sjuklingar! Sen ska fröknarna få komma fram i solen och värma sig lite! Lapa lite sol, känna solens varma strålar och växa till sig.




Jag vet inte vad som fick magnoliorna att må dåligt; någon sjukdom, småkryp, vinterfuktighet, vårsolen eller kyla som fick dem att nästan dö. Jag hoppas verkligen att jag har räddat dem. Att sjukstugan hjälper, särskilt den ena som är mer illa; den som inte har återhämtat sig under första perioden i sjukstugan! Den andra magnolian, i hinken, ser ju himla fin ut med tanke på att det också bara blev en pinne kvar i april.


Nu gäller det att bestämma plats åt dem, ny eller gammal... troligen blir det en ny men var? Tål att tänkas på. Det är ju inte så himla snyggt med en gammal hink och mjölkback... 





7 kommentarer:

  1. Som du pysslar om och vårdar. Det måste vara tryggt att vara en växt i din trädgård - blir man sjuk så tas man omhand ordentligt! Lycka till med dina fröknar och hoppas att aven pinnen klarar sig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror jag behöver en lyckönskning vad gäller en av dem... den ser bra ynklig ut.

      Radera
  2. har du sågat ner stackars magnolian, de har väldigt ytliga rötter

    SvaraRadera
  3. P.S
    Kogödsel i påse är vanlig jord, det enda jag köper... Vill man ha gödsel, är det hönsgödsel som gäller...

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du blivit ny följare hos mig! För då kunde jag hitta till din spännande och fina blogg. Hit kommer jag gärna tillbaka och tittar in.
    Men ta det jätteförsiktigt med gödsel i år när du har nyplanterat dina magnolior och beskurit dem hårt. Annars är det som att få en sup för oss på fastande mage. Och blanda hellre i massor med grovt grus än sand. Då blir din lera mer lucker och vintervattnet leds bort. Sand håller kvar fukten som vintertid då blir till is. Sätt sedan gärna dina magnolior en bit ovan markytan för att slippa tjälen. Men både Stellatan och Leonard Messel klarar högre PH-värde än många andra magnolior och är även mer fördragsamma med vinterfukten.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera