9 juni 2013

Hönsmarknad avklarad!



I går, lördagen den 8:e juni var jag med på en hönsmarknad! Inte bara med höns då utan även salvor och växter ;-) Flera veckors förberedande är över och jag är så nöjd och glad. Hönsen som jag hade med mig gick åt som smör i solsken!

Jag hade med mig 2 fullvuxna värpande familjer med RIR, en tupp och tre hönor i varje familj, 1 familj med viltfärgade silkeshöns och några "lösa" vackra dvärgkockin. Ni skulle ha sett?! Folk blev helt galna när de såg att det var 1 och 2 år gamla v a c k r a hönor med tuppar till. De allra flesta hade ju med sig kycklingar... men om man vill ha en "fungerande" hönsgård  på en gång så vill man ju ha vuxna djur, dvs om man inte har några höns sen tidigare.

Det knöts också en hel del kontakter med andra hönsmänniskor! Kul med likasinnade :-D


Och så hade jag med mig min salva!
Dagen innan fick jag till det med salvan, typ i sista minuten. Ont om tid, nackspärr och en kraftig allergiraktion höll på att äventyra salvakokningen. Men med mycket hjälp från sonen under dagen som hjälpte till med att lassa fram burkar, torka av burkar och korka dem så gick det undan. Och på kvällen hjälpte maken och dottern med etiketterande av burkarna! Ett riktigt pillerjobb och då behöver man se och inte har "grusig" syn...

Så nu kan jag skicka salva till den som är intresserad!!! Jag har ju några på kölista, som väntat på att jag ska komma till skott igen. Följande finns:
  • Ringblomssalva med rosenträolja, 50 ml 100:-
  • Trädgårdsmästarsalva med backtimjan och mynta, 50 ml 100:-
  • Lyxig cerat med bivax, ringblomsolja och sheasmör, 5 ml 30:-
Skickat ett mail: johnna.gilljam@gmail.com


Och sist men inte minst hade jag ju med mig växter!



Jag hade med mig fyra olika sorters myntor! Jag är ju så förtjust i dem, man kan ju hade dem till så mycket. MEN, kundkretsen var inte intersserade av mina myntor i någon större utsträckning...  Det var äppelmynta, chokladmynta, grapegruktsmynta och ananasmynta. Vi skojade, min bordsgranne och jag att borde haft moijto till försäljning så kanske folk hade intresserat sig mer för myntorna! :-D



Och så hade jag med mig kinesisk gräslök (vitlökssmakande), vit grekisk Oregano, doftpelargoner och kärleksört! Allt i lyxig och inspirerande i matväg, och ja, lite gick väl åt men som sagt... det var ju hönsmarknad. JAg hade med mig även vackra chiliplantor och tomater och de hade något bättre åtgång. Särskilt "vanliga" tomater och chilin sålde jag slut på.

Men jag har mycket fina växter kvar så jag tror att till nästa helg blir det Öppet här med växtförsäljning. Jag får väl ställa en skylt vid vägkanten " Plantor säljes!" Så är det nåt ni behöver, you tell me! :-)

Summa sumarum så är jag ändå nöjd med dagen igår. Kanske framför allt att det är över och jag kan pusta ut nu i några minuter... ;-) Har lite ont i fötterna.

KRAM



5 kommentarer:

  1. Trevligt att du fick sålt dina hönsfamiljer så geschwint...
    Jag hade med finfina perenner (blodört, svart metspöakleja mm) förra året på växtmarknad - sålde noll av dom... men massor av ettårigt...
    Jag skall definitivt ha ett gäng salvor igen. Världens bästa och tokfina som presenter också. Mail kommer

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Åhh vad jag önskar att jag hade haft möjlighet att besöka denna marknad..ni verkar ju ha haft hur mycket fint och bra till salu.. =)
    Finns så mycket jag skulle vilja lära mig nu när jag vill att familjen skall jobba mot att bli lite mer självförsörjande i alla fall..svårt att få resten utav familjen med mig men kämpar på.. <3

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Åhh vad jag önskar att jag hade haft möjlighet att besöka denna marknad..ni verkar ju ha haft hur mycket fint och bra till salu.. =)
    Finns så mycket jag skulle vilja lära mig nu när jag vill att familjen skall jobba mot att bli lite mer självförsörjande i alla fall..svårt att få resten utav familjen med mig men kämpar på.. <3

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  4. Oj vad roligt det låter! Hönsmarknad har jag varit på en gång i mitt liv och det var väldigt annorlunda tycker jag... fast den var inte renodlad HÖNSmarknad. Kul i alla fall!

    Hmm... jag blev sugen på dina salvor, skickar ett mejl.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Kan man äta Kärleksört? Vilka delar av växten och har du nåt recept eller kan tipsa om nån länk? / Ica

    SvaraRadera