8 apr. 2015

Odlingstillbehör - Bästa tipsen



Jag brukar tigga till mig olika bra odlingstillbehör, så som plastkrukor, godislådor, tulpanhinkar och championlådor. Det handlar inte bara om att spara pengar utan det handlar faktiskt mer om att använda de resurser som finns. Det vill säga, att återanvända saker som har tjänat sitt syfte istället för att bara kasta på soptippen.

Förr i tiden, när barnen var små, producerades det många mjölk- och filförpackningar som tvättades ur och användes till tomatodlingarna. Samma gäller Bregott-förpackningarna som jag hade till små sådder. Brist på mejeriförpackningar kommer godis- och championlådor till sin rätta nu när det är dags för massa frösådder.

I godislådorna sår jag olika bladväxter, kål och örter för att senare plantera ut i landet. Samma gäller championlådor som jag lägger tidningspapper i botten och fyller med jord. I de bredsår jag till exempel mängder med basilika. Dessa lådor brukar jag få från affären, precis som tulpanhinkarna.

Tulpanhinkarna använder jag till chili och paprika när de har blivit tillräckligt stora. I år kommer jag även använda dem till mina vintertomater. De små blomkrukorna får jag av vänner när de köper vår- och sommarblommor. Jag skulle gissa på att man kan även få gamla krukor när kommunen planterar sina blomsterarrangemang.

Vilka är dina bästa återvinningstips?

4 kommentarer:

  1. Stor konservburkar från storköken är suveräna att plantera i, man gör en massa hål med en syl i botten på dem och sen funkar de perfekt, lite mindre plåtburkar målar jag med kritfärg och sen planterar jag pelargoner i dem. Plastlådor med lock som det varit tomater eller vindruvor i blir till utmärkta små drivhus! Härligt med återbruk! Bregottpaket kan man klippa märkettiketter av, funkar bra att skriva med tusch på dem. Glad vår och lycka till med odlingarna! /Lotta

    SvaraRadera
  2. Smart, perfekt med burkar/hinkar/lådor som är stapelbara och inte tar så mycket plats. I år ska jag testa skola om tomaterna i turkyoughurthinkar. Har fått en årsförbrukning av svärföräldrarna.

    Tummen upp för återvinning!

    SvaraRadera
  3. Tack för de fina tipsen =) Vill slänga in ett tips till om var man kan hitta plastkrukor.
    Nämligen hos den lokala blomsterhandeln, vet inte hur många krukor jag kört till återvinning när jag hade butik. Mina odlarvänner och kunder fick naturligtvis så många de ville ha men det blev ändå över. Så tveka inte att kika in och fråga =) Kram/Tina

    SvaraRadera
  4. Jag och pojkvännen brukar gå promenader i villaområden och leta upp de gemensamma trädgårdsrenshögarna. Där slänger folk ofta gamla växter utan att ens ta ut dem ur krukorna. Otroligt slöseri på miljön och resurser, men bra för oss, bara att ta hem och tvätta ur.

    SvaraRadera