1 nov. 2015

Barcelona!


Jag har ju glömt att berätta, jag har ju varit på semester i Barcelona. Vilken underbar stad och vilka upplevelser. Ni ska få höra lite om dem... inte allt men några godbitar kan jag ju bjuda på!


En av de bästa upplevelserna var marknaden La boqueria som hade kött, fisk, finaste salamin, ägg i lösvikt, grönsaker och frukt. Mycket roligt att se äggen som låg snyggt uppställda, olika sorter till olika priser. Jag tror det var 15 eller 16 olika sorters ägg. Här värdesätter vi kvalitet! 


Överallt hängde det chili och tomater. Ja förutom alla grönsaksstånd som var överdådiga. Något lyrisk vandrade jag runt bland alla godsaker. 


Och vad hittade jag? Jo tomaquets de penjar! Hängtomater som kan förvaras länge. Ibland kallar jag dem vintertomater eller evighetstomater men de heter faktiskt hängtomater; tomaquets de penjar. Jag fick frön en gång för länge sedan av Fullblodsekologen av denna sort och jag har odlat den sedan dess. Så ni förstår vad roligt det var att se dem på ursprungsplatsen. Självklart köpte jag några där och tog frön :-). Nu kan jag jämföra de tidigare och dessa. #Tomatnörderi


Det fanns också gott om karotter som jag är så förtjust i. Just dessa blev inte köpta men andra varianter kom med hem.


2 stora affärer med karotter och porslin. Helt underbart! Härifrån köpte faktiskt en STOR blå variant som jag är så förtjust i. Den fungerar just nu som ett gigantiskt fruktfat. Det märks vad jag går igång på va? Tomater och karotter! hihihi


En kväll på hotellet när vi inte orkade gå ut... Tapas på resväskan! :-) I några nya karotter... Ibland får man improvisera när man blir trötter. Det tar på krafterna att vara ute och vandra gata upp och ner. 

Vi gjorde så mycket mer och hade det helt underbart. Barcelona rekommenderas även om det vara ganska mycket folk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar