16 apr. 2011

"Jag blev förvånad att det var så jävla illa!"



Har i veckan fyllt år och fick Äta djur av Jonathan Safran Foer av mina barn. Mycket spännande bok som jag ska läsa "go natt"... dock måste jag erkänna att jag hade missat denna bok och undrar om någon annan har läst den? Har inte hört så mycket om den heller och det borde man väl ändå gjort med tanke på vad han skriver om. Boken handlar om köttindustrin och hur det går till när man producerar kött.

Tittade på Babel då de tar upp boken i programmet och Per Morberg och Lotta Lundgren diskuterar att äta kött och boken. Morbergs kommentar var; jag blev förvånad att det var så jävla illa! Båda verkade uppriktigt berörda av boken och jag ser fram emot att läsa den. Började i går kväll men somnade :-/



I Babel finns en intervju med Jonathan och så finns det lite extra material: Jonathans mormors syn på kött och Bilder från köttindustrin


Ämnet att äta kött är en dilemmafråga som många inte vill ta i. Inte ens med tång.... men visst bör man börja tänka till; vi äter mer kött än någonsin, vi vältrar oss i kött och köttet är billigare än på många år. Vilket kött väljer du äta om du äter kött? Hur väljer du och vad har du för referensramar?
Babel är sevärt och ger en liten glimt av vad komma skall i boken.
Har ni läst boken?

8 kommentarer:

  1. Jag såg faktiskt Babel, men har inte läst boken. Jag tror inte att jag pallar det och tar i så stor utstäckning det går avstånd från att äta kött som inte är jyste hanterad. Bonnakött för nöt och eko gris. Kyckling har vi själva. Sen har vi ofta vegetariskt, minst två gånger i veckan. Men precis som de sa i programmet blir folk provocerade av att man ifrågasätter, för vad ska man äta istället?

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man äta istället ? Alla har ju inte förmånen att kunna hålla egna djur, och alla vill inte äta vegetariskt.
    Och de flesta är nog lyckligt ovetande om hur det går till med köttframställning.
    Själv är jag inte heller särskilt fördjupad inom området.
    Men någon slags känsla har jag väl och jag köper ALDRIG kött, då är jag hellre utan.
    Fläsk har vi helt valt bort,jag pallar inte med att äta en gris och fixar inte att tänka på hanteringen och uppfödningen av slaktsvin. Urk. Satsar på egenproducerat med kvalitet och variation istället; nöt, kanin, kyckling, får. Och planen är att menyn ska utökas med vilt också. Så tänker vi.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst boken och vet inte om jag klarar det heller. :(

    Vi äter inte mycket kött och när vi gör det väljer vi helst våra egna tuppar, därefter vilt eller ekologiskt nöt och lamm. Nån gång blir det fisk...

    Fläsk och köpt kyckling har vi helt valt bort, av två tungt vägande själ - den bedrövliga djurhållningen och slöseriet med jordens resurser.

    SvaraRadera
  4. Ja, vi äter ju köpt kött, dock ekologiskt i hopp om att djurhanteringen är bättre än "normalt". Men allra helst äter vi eget lamm, höns och tuppar och kalkoner. Har haft gris för eget bruk och tigger vilt hos grannen som är jägare. MEN vi äter mycket grönt också! Jag är helt övertygad om att vi äter mer vegetariskt sedan vi började med egna djur och ett ställningstagande att INTE köpa vilket kött som helst. Men det är klart att vi kunde bli ännu bättre med vegetariska.

    Och jag skulle ju gärna äta mera fisk... men det är ju heller helt lätt.

    Jag hoppas ju på att djurhanteringen blir bättre om man väljer eko men jag vet inte om det är bara önsketänkande. Dags att ta en till funderare....

    SvaraRadera
  5. Vi köper ekokött (gris i allafall, nöt kan jag köpa frigående från gårdar i närheten och lamm från en granne på landet) och det för med sig bieffekten att man äter mindre kött pga att det är så dyrt (dvs har sitt rätta pris skulle jag nog säga). Skulle vilja lära mig mer om hur man tillagar "sämre" delar av djuret, kunskapen om det känns ju lite förlorad - alla ska äta fläskfilén men ingen vill ha fötterna.

    SvaraRadera
  6. Tove; Ja men visst är det dyrare än dansk köttfärs för 39 kr kilot... MEN mycket bättre!

    Att ta vara på ett helt djur är inte så vanligt längre (tror jag). I gamla kokböcker kan man hitta instruktioner om hur man gör. Visst ska man ta reda på djuret och inte bara äta gottibitarna.... resurser!

    SvaraRadera
  7. Jo jag läste boken i början av året. Det blev en riktig milstolpebok för mig och tankarna snurrar väldigt mycket kring djur på sistone, som du kanske märkt om du läst min blogg ibland.
    Jag önskar att fler läste den och vågade snacka om sina tankar kring den. För det handlar inte bara om mat, utan om våra grundläggande värderingar och vilka val vi gör utifrån dessa värderingar.

    Det ska bli spännande att höra vad du tycker om den!

    SvaraRadera
  8. Jag läste boken direkt när den kom på engelska och älskade den! Hade den på "Vi gillar"- böckerna på jobbet och försökte sprida ordet så gått det gick - även om folk generellt var väldigt skeptiska mot boken (eller kanske titeln..).

    SvaraRadera