5 feb. 2012

Krasse på längden och tvären


Bilder: Impecta

Eftersom alla mina värmekrävande växter inte får plats i tomathuset som endast är 6 kvm så måste jag tänka nytt. Har planer på en "varm trädgård" för aubergin, paprika, tomatillo och chilisar - växter som vill ha det varmt och gott. Denna upphöjda varma plats ska inhängnas för att få vindskydd och jag tänker mig då av ätbara växter så klart. All möjlig plats för odling av ätbara saker prioriteras.

Fröpaket nr x i ordningen anlände i förra veckan. Denna gång låg fokus på grönsaker i leveransen men även blommor som indiankrasse. Men i min värld blir även den en grönsak ;-)! Mitt vindskydd som ska täckas är många meter och kommer att bestå av ärtor och krasse. En hög, 150 cm hög sockerärt från Indien med citrongula baljor som heter Golden Sweet. Den ska samsas med Blauwschokker som är en ovanlig spritärt med blåvioletta baljor och grönt bladverk på 200 cm. Till detta kryddar jag med en slingerkrasse som heter Ice Age och är 200 cm. Förutom att jag vill kunna äta av det jag odlar önskar jag också att det är trevligt för ögat. Jag tror att denna färgkombinationen kommer vara härligt iögonfallande och trevlig att beskåda.


För länge sen när vi ägde en kolonilott odlade jag vanliga röda buskkrassen. Trevlig blomma med ätbara blommor och blad samt frön. Hade ofta peppriga blomblad i salladen. Och det är väl det jag har i fokus i år, ätbara blommor och framför allt: krassefrön. Har tidigare gjort "falsk kapris" men tänker mig att man kan ha dessa frön i andra grönsaksinläggningar som kommer att göras. Och kan det vara så, att man kanske kan använda krassefröna som kikärtor? Typ göra humus? Ingen aning men det ska testas!

Om man googlar på Nasturtium in/as food hittar man roliga ting att läsa och framför allt nyttiga tips. Krassen innehåller mycket c-vitamin! Det verkar som det finns några som använder denna växt mer än som prydnad. Här är en kvinna som har gjort Pickled Nasturtium. Eller den här, pesto på krasseblad, Nummy Nasturium Pesto. En annorlunda dipp, Nasturtium Dip kanske är något att prova på? Någonstans läste jag också om att "mature seeds can be roasted and used as snacks".

Använder du dig av blommor på något sätt i matlagning?





6 kommentarer:

  1. Vilket vackert vindskydd det kommer att bli. Blev väldigt nyfiken på Golden Sweet. Måste spanas in.
    Ha en trevlig fortsättning på söndagen!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jämrans vad snyggt det kommer bli :-)
    Hmm, får nog skaffa den där krassen oxå, ärtorna har jag redan. Tack för roliga krassetips som du hittat !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Krasse är en tacksam växt bara man ger den fin jord och närig! Jag har misslyckats med krasse ;/. Jag brukar dekorera bara med blommor i salladen, men att göra pesto på bladen verkar kul =).

    Sen tänkte vi ha en träff den 11:e eller 25:e. Fjärilshuset i haga. Har du tid och lust något av de datumen?
    kramis Mari

    SvaraRadera
  4. Har sett att du längtar efter ett plastväxthus sk polytunnel. Här är två länkar till ganska enkla och billiga gör-det-självbeskrivningar. http://www.overthegardengate.net/UserPages/pp_view.asp?FName=polytunnel&Page=1 och http://www.powen.freeserve.co.uk/Projects/polytunnel/polytunnel.htm, Mvh Katarina

    SvaraRadera
  5. Spännande! Jag har inte haft egna krasseblommor de senaste åren men när jag var barn odlade mamma dem för salladsdekor och "kapris".
    Jag brukar absolut använda blommor i maten. Favorit är underbara gurkörtsblommor, men även gräslöksblommor och violer kommer till användning!

    SvaraRadera