27 feb. 2012

Med hopp om vår är hönsen ute och luftar sig!


Är hemma och jobbar idag. Ute skiner solen och viskar om vårväder även om det är noll-gradigt. Eftersom jag är hemma passar jag på att släppa ut hönsen från hönsgården. Deras hönshus ligger på baksidan av huset och står i skugga mesta delen av dagen och är fortfarande belagd med isplan. På framsidan av huset har vi sol och gräsmattan har börjat komma fram. Gissa om hönsen blev glada av solsken och gräs att sprätta runt i?!


RIR-tupparna visade sin fina sida för hönsen och kameran. ;-) Den bakre tuppen är Alfa-tuppen och håller ordning och reda på flocken. Hönsen är RIR-hönor och Sussex.


Jag tänkte att jag ska skämma bort hönorna så de fick både gammalt bröd och solrosfrön. Kucklet som kommer när de blir glada av lite godis är guld värt. Allt jobb med höns ger möda för besväret :-)

Den spräckliga Brahma-tuppen med några hönor var sega på att lämna hönshuset. Jag tror att han är mer frusen är RIR-tupparna. Hönsen är ju olika anpassade till vårt klimat och det märks när man har olika sorter... Han är ju ståtlig men ganska försiktig av sig, jag tror han är lägst i rang av tupparna.


Wilma the doggi undrade varför hon inte fick äta av brödet som hönorna fick... det är ju så gott...


Ägg produktionen är i full gång och jag säljer lite ägg på jobbet då det blir för mycket här hemma. Man kan inte baka hur mycket som helst och arbetskamraterna blir lyckliga av lite ägg. Det är ju nåt visst med "hemmaproducerade" ägg. Jag kan inte förstå varför alla inte har höns :D haha ha ha

Nä det blir nog några stekta ägg till lunch idag!

7 kommentarer:

  1. Blir så sjukt sugen på höns men det funkar nog inte hos oss. Lite för litet och lite för mycket grannar. Men drömma och titta på dina fina bilder kan man ju alltid.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Lovely lovely lovely!
    Oj sikka fina höns och tuppar du har!
    Visst är det kul att höra deras olika läten för olika saker? Jag har lagt ägg... jag har hittat en mask... jag har hittat godisfrön...fara...
    ja det sista vill man ju inte skall höras för ofta men intressant tycker jag att det är.
    Det är sååååå mysigt med höns! och gott med ägg - RIKTIGA ägg
    Sol på dig

    SvaraRadera
  3. Vist heter det "riktiga" ägg =), Malin. Jag är en av de lyckliga som har fått "riktiga" ägg av bondjäntan.
    Hur länge håller dom???? Det glömde jag fråga??
    Vad härligt det ser ut när hönsen får gå fria, men hur får du in dom sen??? Kommer dom då du ropar?
    Jag fick loss växthuset =) Nu står värmefläkten på... och jorden är inköpt, nu ska jag plantera om pellisarna. TACK så JÄTTE mycket för i går STORA KRAMEN till dig/ Mari

    SvaraRadera
  4. Så vårlikt det såg ut på dina bilder! Här har vi drösvis med snö och mer kommer...hönsen vågar sig inte ut riktigt ännu. Är lite avis på att dina höns värper redan nu, mina producerar inget alls ännu trots tillskottsljus, men så har jag ju en lantras.
    Det ska bli så mysigt med egna ägg snart, ska skämma bort kucklorna lite extra så de kommer igång.
    Förstår inte heller varför inte fler har höns, för svårt är det inte och inga större krav har de!

    SvaraRadera
  5. Så vackra dina höns och tuppar är... Jag skulle så innerligt velat hålla några höns men det får man inte inom detaljplanerat område - möjligen dvärghöns - men trädgården är nog för liten även för minivarianter.

    Gossig voffse och hon ser onekligen besviken ut.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Nä, och jag kan inte förstå varför jag fortfarande inte har några höns!!!! Underbart inspirerande bilder, tack vännen!

    SvaraRadera
  7. Åh, vill ha höns.... sen när jag bor här på heltid igen. Nåt att längta efter, och så har man nån att fråga, toppen!

    SvaraRadera